0 275 visningar

4 svar

Blodsopp?

Lie i Skåne

4 sep 2014 kl. 12:29

Hej! Jag kom hem från Söderåsen med några kilo svamp som jag är 97 % säker på är blodsopp, efter att ha läst ungefär alla forumtrådarna om blodsopp/eldsopp här, och googlat en massa. Men en enda sak gör mig fundersam: I en tidningsartikel som jag googlade fram sa en svampexpert att om foten blånar när man skrapar på den är det en eldsopp. Och mina fötter blånar - men i allt övrigt tycker jag att svamparna ser ut som blodsoppar. De har inte heller det tunna röda skiktet mellan rör och hattkött som eldsopparna ska ha, och inget grovt ådernät. Tacksam för synpunkter!

0

Joachim Krumlinde

4 sep 2014 kl. 14:03

Det är lite svårt att se på bilderna om det finns ett nät på foten eller inte.

0

Lie i Skåne

4 sep 2014 kl. 15:01

Tack för svar! Jag skickar några nya bilder (men svårt att få till dem riktigt bra). Men det här som jag läste i en tidningsartikel, att om man skrapar på foten och den blånar så är det en eldsopp, dvs att det är så man kan skilja den från blodsoppen (som alltså inte skulle blåna när man skrapar) - stämmer det verkligen? Jag har inte sett den uppgiften någon annanstans.

0

Danne

4 sep 2014 kl. 16:40

Blodsopp är det. Både blodsopp och eldsopp blånar när du skär igenom dem.

0

Lie i Skåne

4 sep 2014 kl. 16:50

Tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone