Hej! Jag kom hem från Söderåsen med några kilo svamp som jag är 97 % säker på är blodsopp, efter att ha läst ungefär alla forumtrådarna om blodsopp/eldsopp här, och googlat en massa. Men en enda sak gör mig fundersam: I en tidningsartikel som jag googlade fram sa en svampexpert att om foten blånar när man skrapar på den är det en eldsopp. Och mina fötter blånar - men i allt övrigt tycker jag att svamparna ser ut som blodsoppar. De har inte heller det tunna röda skiktet mellan rör och hattkött som eldsopparna ska ha, och inget grovt ådernät. Tacksam för synpunkter!
Tack för svar! Jag skickar några nya bilder (men svårt att få till dem riktigt bra). Men det här som jag läste i en tidningsartikel, att om man skrapar på foten och den blånar så är det en eldsopp, dvs att det är så man kan skilja den från blodsoppen (som alltså inte skulle blåna när man skrapar) - stämmer det verkligen? Jag har inte sett den uppgiften någon annanstans.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.