0 79 visningar

6 svar

Riddarmusseron igen

Irene

5 dec 2003 kl. 10:58

Vill också passa på att tacka Michael för hopslagningen av diskussionsforumen - jättebra!
Det enda som fattas nu är diskussioner..

Undrar hur många som fortfarande äter eller rekommenderar andra att äta riddarmusseroner?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=14569913&dopt=Abstract

Livsmedelsverket har klokt nog tagit bort riddarmusseronen ur listan med lämpliga matsvampar.
http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____2421.asp

Om jag tolkar det hela rätt, råder inget direkt förbud att saluföra andra svampar än de rekommenderade, däremot får den som saluför svamp ansvara för att det som säljs är rätt artbestämt och lämpligt som matsvamp.

Men… ett problem är ju att alla svampar är mer eller mindre giftiga och olämpliga att äta i alltför stora mängder, inte bara riddarmusseroner.

0

Kremlan

7 dec 2003 kl. 03:31

Irene, jag har inte gått in på de länkar du visat på, men trots det…..
Hjälp….vad menar du…citat:
“Men… ett problem är ju att alla svampar är mer eller mindre giftiga och olämpliga att äta i alltför stora mängder, inte bara riddarmusseroner.”
Slut citat.
Jag har sett att du Irene kan det här med svamp..så snälla kan du inte förtydliga dig??? Menar du att all svamp är giftig?

0

Birgitta

8 dec 2003 kl. 16:02

HEJ

Michael Krikorev har ju också varnat för Riddarmusseronen i sina svampbeskrivningar.

0

Michael Krikorev

8 dec 2003 kl. 19:37

Hej!
Här kommer mitt bidrag till diskussionen giftigt eller inte.
Mycket baserat på vad jag lärt mig under den intressanta kursen “Svamptoxikologi 5 p.” som Umeå Universitet arrangerade våren 2000.

Det finns inga atoxiska (=ofarliga) ämnen. Graden av påverkan/förgiftning skiljer sig mellan individer och är framförallt beroende av intagen mängd.

I klartext betyder det att ALLA livsmedel är farliga i för höga doser. T ex finns det människor som dött av att ha druckit för mycket vatten.

Vad som är giftigt eller inte är en definitionsfråga, ofta med en relativt suddig gräns. Generellt kan man kanske säga att “gifter” är ämnen som man vet (eller misstänker) har en negativ påverkan vid relativt små intagna mängder.

Ett bra exempel är det dödliga svampgiftet amanitin, som finns i bl a vit- och lömsk flugsvamp i koncentrationer som är farliga för människor. Det många inte känner till är att amanitin även påträffats i kantarell, men då i mycket låga (om ens mätbara) koncentrationer som är ofarliga för oss människor (även om vi skulle orka äta kilovis med kantareller om dagen).

Vad gäller riddarmusseronen anser jag det klokt att avvakta med att rekommendera den som matsvamp tills dess vi vet mera.

0

Jonis

10 dec 2003 kl. 11:16

Jag äter fortfarande riddarmusseroner, men inte alls säskilt många….  Jag anser att det verkar säkrare att äta ett par stenmurklor, än ett par riddarmusseroner. Jag menar, hur många har dött bara av att äta stenmurklor i hyfsad mängd. Då vill det till att man äter väldigt många då...  Vad menas med att alla svampar är mer eller mindre giftiga??

0

Jonis

10 dec 2003 kl. 11:19

Läste just förklaringen…

0

Irene

15 dec 2003 kl. 12:54

Det stämmer bra som Michael skriver:
“Graden av påverkan/förgiftning skiljer sig mellan individer och är framförallt beroende av intagen mängd.”
En orsak till att känslighet för förgiftning skiljer sig mellan individer, är att våra matsmältningssystem inte alltid innehåller samma uppsättningar av enzymer - de som bryter ned födan (inkl. gifterna) och gör om dem till ämnen som kroppen kan tillgodogöra sig. Dessa enzymer och deras funktion kan även påverkas av vad vi stoppar i oss, bland annat olika mediciner.

Svampar innehåller mängder av olika kemiska ämnen, som i sin tur ombildas till nya ämnen under nedbrytningsprocessen. En stor del av dessa ämnen är fortfarande okända för vetenskapen.
Ingen kan egentligen vara säker på att gå fri från förgiftning den dagen man äter lite för mycket av en svamp som man inte har provat tidigare. Det kan nog jämföras med överdosering av (eller överkänslighet för)vissa mediciner.
Jag tror att man bör iaktta en allmän försiktighet när man äter svamp, d.v.s. betrakta den mer som en krydda till maten, än som basföda.
När det gäller musseroner, är ju dessutom flera arter misstänkt giftiga sedan tidigare, flera av de bruna arterna, men även såpmusseron och kantmusseron, så jag har själv blivit skeptisk mot att plocka riddarmusseroner, i varje fall om jag ska bjuda andra på någon svamprätt…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone