Nu kan hag förståss inte hitta min gamla svampbok men…Jag fick som ung (half sekel, ohh geezzz) lära mig att detta var Tallblodriskan. Ringarna är mer framträdande, mer gröna. Den blöder oxo oranget som senare blir vinrött, dock inte lika ymningt som granblodriskan. Har precis plockat den, god :-)
Din idé kan vara riktig, Sven, men det finns många blodriskor och det har ingte varit någon större ordning på dem! http://www.svampar.se/smf/smt/SMT_2007_2.pdf (Jeppson)
Jag har för längesen hittat och rapporterad - även på Svampguiden - mycket egendomliga färgförändringar av ymnig “blåsaft”!
Tack Jan A för den länken. Visserligen är texten mer eller mindre “grekiska” för mig, men OJ vad mycket jag har att lära om riskor. Visste om Gran- o tallblodriskan, samt att färgvarianter förekommer… :) Men har ju aldrig lärt mig t.ex. Läcker riska… Just riskor är jag dålig på. Så tack snälla.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.