0 1078 visningar

8 svar

Bitter Taggsvamp??..

Greger

7 sep 2014 kl. 14:37

Hej!

Detta måste väl vara Bitter taggsvamp?!.  Doften lite mysktisk. Påminner om grantaggsvamp lite grann,
Men blir rätt kärv och frän efter ett tag.

Tacksam för synpunkter på bilderna.

Bitter Taggsvamp?

0

Jan A, Uppsala

7 sep 2014 kl. 17:10

Ser så ut. När jag hittade mina första, tyckte jag att de luktade åt bittermandelhållet.

0

Greger

7 sep 2014 kl. 20:23

Tack Jan A

Taggsvampen lugnar nog ned sig efterhand.  Första gången jag hittade Lakritsmusseron tyckte jag den doftade päronkompott.  Numera luktar den bara fänkål….

0

Nya Förslag!

Greger

8 sep 2014 kl. 15:46

Fick idag synpunkter av mer svampkunniga.  Förslagen S. scabrosus
och S. pseudoglaucopus kom upp.

Scabrosus låg närmast ansåg de.
Det finns en tydlig mjölkomponent i doften. Det har väl båda dessa?

0

Helen, Västerhaninge

9 sep 2014 kl. 23:05

Har visserligen ett annat (äldre?) latinskt namn i min bok - som har ett antal år på nacken. Men där heter den Fjällig taggsvamp och sägs just vara mer eller mindre bitter i smaken. Men den kan torkas, pulvriseras och användas till krydda. (Har ej provat själv) dessutom ska den kunna ge en blåaktig färg och användas till färgning av garn. :)

0

Greger

10 sep 2014 kl. 03:58

Hej Helen!

I svensk mykologiskt tidskrift står det att Motaggsvampen (Sarcodon squamosus) som växer med tall ger en blågrön färg.

Motaggsvampen och Fjällig taggsvamp
(som växer med Gran) är rätt lika till utseendet.
De båda är inte så ovanliga

0

Helen, Västerhaninge

10 sep 2014 kl. 09:58

Hej Greger.

Min svampbok tar inte upp alla dessa - tyvärr, men jag är inte förvånad. :) Tack snälla för informationen.

0

Bitter idag.

Jan A, Uppsala

10 sep 2014 kl. 18:25

Hälsade idag på hos garanterat bittra taggsvampar. Tyvärr mådde de inte alls bra. Det fanns ingen “levande rotfast”, bara två usla lösdrivare. Tog iaf några lika usla bilder.

0

Bitter idag.

Jan A, Uppsala

10 sep 2014 kl. 18:30

Deras moderträd? håller på att mlm levande ätas upp av trådticka. Inte roligt, men det finns fler gamla levande granar med rotsystem i marken där…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone