0 1453 visningar

3 svar

Mask eller inte

Draken

8 sep 2014 kl. 10:19

Hej jag undrar lite över om jag är ovanligt petig när jag ratar svamp som har pyttesmå hål i sig som jag antar jär svampangrepp, typ blodriska är för det mesta full av små hål. Karljohan har ofta små hål. Jag ser ju ingen mask men ser att folk tar med såna svampar hem. Ett extra proteintillskott? Är det ok att äta embryo till mask eller? Smakar den annorlunda? Det vore verkligen intressant att höra hur ni plockar eller ratar.
Tacksam för svar.

0

KataM

8 sep 2014 kl. 10:39

Ska vi vara riktigt noga, är det inte mask utan insektslarver, något som anses som en delikatess i många kulturer. :-)

Jag är inte petnoga, varken med svamp,frukt, eller bär. Tar bort de värst angreppen, men bryr mig inte om ifall någon enstaka blir kvar. Smaken påverkas inte av det. Däremot är det viktigt att ta hand om angripen svamp direkt, så att inte de larver som finns kvar växer sig stora och nya ägg hinner kläckas. Angripen svamp bör heller inte torkas, utan ätas upp eller frysas.

0

mumrik

8 sep 2014 kl. 14:35

Jag är rätt petig annars, men med vissa svampar kan man helt enkelt inte vara det om man ska få nåt.

Som med blodriska är det ju ofta omöjligt att se vad som är maskhål och andra skador. Dels blir foten porös och ser alltid maskäten ut. Minsta småskade ger färgförändringar som kan se ut som maskgångar, typ små brott i köttet. Så jag plockar och försöker förtränga hur de såg ut när jag rensade. Men ser jag en 100-procentig maskgång skär jag bort, likaså om jag ser levande larver eller deras bajs.

0

Draken

8 sep 2014 kl. 20:13

Tack för svar, jag kanske ska fundera lite över om jag är alltför petig, men bättre lite åt det hållet är nog det som passar mig bäst. Tack i alla fall för bra svar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone