0 4304 visningar

6 svar

kombination av svampar

Ingela

8 sep 2014 kl. 14:56

när det tals om blandsvamp - kan man använda t.ex riskor och soppar tillsammans?

0

Irene A

8 sep 2014 kl. 18:53

Kan man väl - det beror på vilka smaksensationer man vill blanda, alltså det har större betydelse vad de smakar än vilket släkte de tillhör. Jag skulle t.ex. aldrig blanda sillkremlor med kantareller.
Tveksamt om jag skulle blanda mandelkremla med sandsopp också.

0

Helen, Västerhaninge

9 sep 2014 kl. 23:32

Både kantareller, sillkremlor, champinjoner, blodriskor, Karl Johan m.fl. svampar som har utpräglade smaker blandar jag aldrig. Däremot blandar jag gärna milda soppar med t.ex. Karl Johan. Taggsvamp, trattkantareller och kantareller tycker jag går bra ihop.
Själv plocka jag bara blodriska -när den är fin, men skulle nog inte blanda dem med soppar.
Men som Irene skriver - det är upp till var och en vad man tycker är gott. :)
Lycka till

0

mumrik

9 sep 2014 kl. 23:38

Jag skäms inte att blanda avkokta skarpa riskor med all möjlig annan svamp för att dryga ut den. Åt skogsriksa och fårticka idag. Det var gott.

Svampar med väldigt speciell smak, t.ex. kantareller, blodriska och torkad sandsopp brukar jag vilja äta utan inblandning, om det inte är så att jag har pyttelite bara, då får de slinka med.

Annars gillar jag en salig röra, t.ex. kremlor och mer menlösa soppar.

Tror det är väldigt individuellt vad man gillar och mest är det nog en vana hur man gör. Testa på vet jag!

0

Helen, Västerhaninge

10 sep 2014 kl. 13:13

... OCH en fråga om vad man själv tycker är gott. Vissa gillar ju/älskar Kalles Kaviar - andra tycker det är pest..
Håller med mumrik. Testa - gör bara lite grann i olika kombinationer och se vad som smakar.
Hittade en underbar receptsida här också! dreglar nästan över allt gott
Förstår inte varför jag inte hittat hit tidigare…

1

mumrik

10 sep 2014 kl. 15:05

Måste revidera det jag sa ovan lite. Jag gillar verkligen blandsvamp, tycker det blir den allra skogigaste smaken och lite spännande med olika bitar också.

När jag vill lyxa till det kan jag mycket väl blanda in de kryddsvampar jag nämnde ovan i en sån blandning, men då just som krydda, alltså väldigt lite i förhållande till den andra svampen, bara för att sätta piff. Blir som en rolig överraskning när man äter en blandsvampssås och får en bit kantarell i munnen. ;-)

0

Helen, Västerhaninge

10 sep 2014 kl. 15:07

Men visst är det så. :) eller när man inte får så mycket “lyxsvamp”, men vill frysa in (efter förvällning)så är det toppen med blandsvamp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone