God afton svampfantaster.
Jag undersöker radioaktivitet i svampar till följd av Tjernobylolyckan. Jag har ett par frågor angående detta och uppskattar alla svar!
Vilka matsvampar kan man tänkas hitta i Gävletrakten om två veckor, och kan man hoppas att att hitta samma arter i Stockholms omnejd?
Jag har förstått att vissa arter lättare tar upp tungmetaller än andra, t.ex champinjoner. Finns det fler exempel på svampar som lätt tar upp, eller har svårt att ta upp, radioaktiva ämnen?
Hur förvaras bäst en svamp som ska användas till provtagning mindre än två veckor senare? Är det möjligt att försvara den i rumstemperatur eller ruttnar/torkar den? Hur påverkas den av infrysning?
MVH Anders Forsberg
Hej!
Jag läste för några år sedan att fram för allt rynkad tofskivling eller rimfrostskivling som den heter nu, anrikar radioaktiva ämnen. De hittade en/flera? flera år senare som fortfarande hade 10 000 becerel i Järlåsatrakten, där det regnade på själva katastrofdagen. Den här svampen kommer just nu och är en relativ torr svmap. Den borde går att torka i småbitar utan att ruttnar bort. Annars om du har tillgång till flytande kväve?:)
Sedan var det väl också trattkantareller som kan anrika cesium, fast inte lika mycket. Det var väl därför man lade rådjursjakten på våren/försommaren så att de inte skulle äta svamp och kommer över de 1500 becerel man bestämde för livsmedel. Rådjuren älskar bl.a. trattkantareller. Också det en svamp som torkar väldigt snabbt.
Däremot har jag glömt vilka svampar som ha svårt att ta upp radioaktiva ämnen, kanske kantareller och soppar.
Du kan fråga Johan Nilsson från Artportalen här i Uppsala Johan.Nilsson@artdata.slu.se han kanske vet lite mer eller har kontakter.
Lycka till
Theresa
I bla.“Nya svampboken” av Pelle Holmberg/Hans Marklund kan du läsa om detta.
ex. på svampar med stor benägenhet att ta upp cesium:
taggsvampar, kantareller, trattkantarell, rödgultrumpet, sandsopp, några vaxingar, rimskivling, tegelkremla och riskor.
Mätningar ska göras på helt torkad svamp för att få ett jämförbart resultat.
Huvudparten av cesiumet finns i den sporbärande delen av svampen.
Allt enl. Nya svampboken, där det finns mera info.
Hej
vidarebefodrar en länk som gett mig mycket i frågan om cesium. Sedan har bla Söderhamns kommun (och Hudiksvalls) troligen fortfarande aktiva kontroller av svamp mm, så var det iaf för 1 år sedan.
http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateily_ymparistossa/elintarvikkeet/cesium137/sv_FI/luonnosta_taulukko/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.