0 2620 visningar

5 svar

Citrongul slemskivling

Vera

8 sep 2014 kl. 19:35

Var ute i skogen idag, och stötte på ett helt hav av dessa. Jag har googlat bilder och allt verkar stämma, men tänkte för säkerhets skull kolla med er här på forumet.

Visst är väl detta citrongul slemskivling? Om så är fallet, så tänkte jag åka tillbaka och plocka fler. Finns det någon eventuell förväxlingssvamp? Läste om någon sopp, men sopparna har jag bra koll på.

Kan ju iaf säga att slemmiga, det var de. =P

Är de goda att bara smörsteka, eller ska de förvällas först?

Mvh Vera

Citrongul slemskivling

0

mumrik

8 sep 2014 kl. 20:44

Nog är den den. Vad avundsjuk jag blir. Jag har aldrig hittat jättemånga på en gång. Grattis!

Svår att förväxla med någonting, tycker jag. Skulle vara rosenslemskivling då, men en är ju inte gul i foten och också ätlig.

Jag steker den som vanligt. Lägger i torr panna så vätskan får ånga bort lite innan jag lägger i smör.

0

Daniel B

8 sep 2014 kl. 22:58

Det här året har jag hittat mängder av citronslemskivling, dels i Småland och Uppland. Eftersom den ansågs vara en god matsvamp plockade jag en hel del av lagom stora unga exemplar och tillredde enligt rekommendation. Tyvärr måste jag säga att det inte alls var vad jag hade hoppats på! Väldigt tråkig konsistens och smaken var inte mycket att hänga i granen! Sprang på ett gäng i helgen men de lämnade jag glatt! Tur att man har olika smak!

0

Mikael R

9 sep 2014 kl. 09:51

Här i Sjuhäradsbygden förekommer citronslemskivlingen i stor mängd nästan varje år. En utmärkt matsvamp. Brukar framförallt använda den i svampstuvningar, inte minst p g a att sporerna är svartaktiga. Mat är ju färg också.

0

Lars L

9 sep 2014 kl. 10:53

Stämmer, underbart mycket god

0

mumrik

9 sep 2014 kl. 16:34

Tycker jag också. Märkligt att den i svampböckerna beskrivs som inget speciellt smakmässigt och lämplig som blandsvamp. Jag tycker den är mums, jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone