Var ute i skogen idag, och stötte på ett helt hav av dessa. Jag har googlat bilder och allt verkar stämma, men tänkte för säkerhets skull kolla med er här på forumet.
Visst är väl detta citrongul slemskivling? Om så är fallet, så tänkte jag åka tillbaka och plocka fler. Finns det någon eventuell förväxlingssvamp? Läste om någon sopp, men sopparna har jag bra koll på.
Kan ju iaf säga att slemmiga, det var de. =P
Är de goda att bara smörsteka, eller ska de förvällas först?
Mvh Vera
Citrongul slemskivling
Nog är den den. Vad avundsjuk jag blir. Jag har aldrig hittat jättemånga på en gång. Grattis!
Svår att förväxla med någonting, tycker jag. Skulle vara rosenslemskivling då, men en är ju inte gul i foten och också ätlig.
Jag steker den som vanligt. Lägger i torr panna så vätskan får ånga bort lite innan jag lägger i smör.
Det här året har jag hittat mängder av citronslemskivling, dels i Småland och Uppland. Eftersom den ansågs vara en god matsvamp plockade jag en hel del av lagom stora unga exemplar och tillredde enligt rekommendation. Tyvärr måste jag säga att det inte alls var vad jag hade hoppats på! Väldigt tråkig konsistens och smaken var inte mycket att hänga i granen! Sprang på ett gäng i helgen men de lämnade jag glatt! Tur att man har olika smak!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.