Blev nyfiken med tanke på växtplatsen och tittade i min svampbok. Hittade denna text:
Knölfotad snöbollschampinjon. (Agaricus abruptibulbus)
Förekomst: “Gruppvis i barrmattan under granar, helst på kalkrik mark”. “Kan förväxlas med Snöbollschampimjonen (Agaricus arvensis), som är större och kraftigare, saknar tydlig basalknöl och växer på öppen mark.”
Har tyvärr inte hittad några champinjoner själv i år. :( Lyckost där! :) Ska lägga till att min bok har ett antal år på nacken, men har inte hittat någon som är bra som fälthandbok, tål en hel del väta och dessutom lätt att hitta i och tar upp massor av arter… Så de latinska namnen kanske har ändrast.
Tack Hans!
Foten var redan av, så jag vet inte hur den såg ut längre ned. Vi var på väg till släkten på kaffe, så det var inte läge att undersöka fyndet närmare. Knappt jag hann få med mig de två som visas på fotot.
Är det Knölfotad snöbollschampinjon. (Agaricus abruptibulbus som du menar eller Knölchampinjon (Agaricus sylvicola)som beskrivs i svampguiden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.