0 859 visningar

10 svar

Villken champinjon?

Ola R

8 sep 2014 kl. 20:54

Hittade dessa svampar under några granar. Luktar inte speciellt, vare sig illa eller “mandel”. Kan det vara knölchampinjon?

Tacksam för artbestämning

0

Jan A, Uppsala

8 sep 2014 kl. 21:39

Du ska ta bilderna först, stympa sen!

0

Ola R

8 sep 2014 kl. 21:45

Stympade var de tyvärr redan av någon annan. Fanns 7-8 st, de övriga var riktigt demolerade. De växte för övrigt inne i ett bostadsområde i Östersund. Lika fullt är jag nyfiken på vad det var för sort. Tacksam för konstruktiva svar.

0

Ola R

9 sep 2014 kl. 11:55

Eller är det vit kungschampinjon?

0

Ola R

9 sep 2014 kl. 19:11

Ingen som vågar ett försök till artbestämning

0

Ola R

9 sep 2014 kl. 19:11

Ingen som vågar ett försök till artbestämning

0

Irene A

9 sep 2014 kl. 20:17

Kanske ängschampinjon med den tunna ringen. Foten är vanligtvis lite avsmalnande mot basen…

0

Ola R

9 sep 2014 kl. 20:31

Tack Irene!
Men vad tror du om växtplatsen som var en mörk granskogsdunge i ett bostadsområde i Östersund. Stod (låg) i en barrmatta med mycket gles övrig vegetation. Ängar finns dock ganska nära, men inte just där de växte.

0

Helen, Västerhaninge

9 sep 2014 kl. 21:53

Blev nyfiken med tanke på växtplatsen och tittade i min svampbok. Hittade denna text:
Knölfotad snöbollschampinjon. (Agaricus abruptibulbus)
Förekomst: “Gruppvis i barrmattan under granar, helst på kalkrik mark”. “Kan förväxlas med Snöbollschampimjonen (Agaricus arvensis), som är större och kraftigare, saknar tydlig basalknöl och växer på öppen mark.”
Har tyvärr inte hittad några champinjoner själv i år. :( Lyckost där! :) Ska lägga till att min bok har ett antal år på nacken, men har inte hittat någon som är bra som fälthandbok, tål en hel del väta och dessutom lätt att hitta i och tar upp massor av arter… Så de latinska namnen kanske har ändrast.

0

Hans Myhre

10 sep 2014 kl. 14:25

Foten er skåret av så man kan ikke se om fotbasis er utvidet. Men dette er mest sannsynlig det som før het A. abruptibulbus…har vel skiftet latinnavn….

0

Ola R

10 sep 2014 kl. 18:37

Tack Hans!
Foten var redan av, så jag vet inte hur den såg ut längre ned. Vi var på väg till släkten på kaffe, så det var inte läge att undersöka fyndet närmare. Knappt jag hann få med mig de två som visas på fotot.
Är det Knölfotad snöbollschampinjon. (Agaricus abruptibulbus som du menar eller Knölchampinjon (Agaricus sylvicola)som beskrivs i svampguiden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone