Har inte plockat Rimskivlingar tidigare (har förmodligen avfärdat dem som giftsvamp när jag sett dem). Har nu läst att Rimskivlingen är både talrik och fin i år. I mina trakter verkar den inte talrik (iaf inte där jag går). Snubblade dock över en mindre grupp i skogen (gräsig och mossig barrskog). De flesta var tämligen bruna och mosiga i hatten så jag tittade inte ens på dem. Ett par var unga och såg väldigt fina ut… tills jag delade på dem. Mask i både fot och hatt…
För visst är det Rimskivling? Ingen av hattarna hade dock den typiska frosten utan mer fläckar. I övrigt följde de beskrivningen för Rimskivling, med färg och utseende och det lite vattniga mönstret ovan ringen.
Nä, jag tog inte med den. Delade på den och lät den vara kvar. Hade ändå inte ätit av den utan att först fråga någon som vet bättre eftersom jag aldrig plockat den tidigare. Dock har jag jämfört med bilder som andra tagit och jag har sett många exemplar med ljusa skivor. Vad för flugsvamp skulle det kunna vara som liknar Rimskivlingen i fot, ring och mönster? Har inte hittat något när jag söker. Har kollat runt på andra spindlingar också, men ingen som liknar på den punkten.
Maggan!
Den första är FLUGSVAMP, kan ej säga vilken art.
Rimskivlingen har en förväxlingssvamp och det är ullspindling. MEn det är inte den heller.
Snälla, skaffa dig en bra svampbok läs noga och studera. Du kommer att se skillnaderna hur tydligt som helst.
Tips på svampbok: Nya Svampboken med bla P Holmberg. Investeringen är värd vartenda öre.
Jag har en svampbok, dock lite gammal. Har beställt den rekommenderade boken. Har också laddat ner Svampguiden till telefonen. Efter år med bara plockande av “säkra kort” försöker lära mig nya svampar - utan att äta dem. Jag drar upp med hela foten för att se vad som finns längst ner (ex så att jag inte missar en strumpa). Jag jämför också med bilder på nätet, och försöker självklart hitta bilder som tagits av svampkännare/vana svampplockare. Den här hittade jag dock inget som liknade annat än Rimskivlingen. Såg att skivorna var ljusare än i Svampguiden på telefonen men hittade bilder från andra där skivorna var ljusa - dock utan hattbilder. Finns ju andra svampar som kan ha variationer i utseende, så varför inte denna? Om jag inte frågar kan jag ju inte lära mig.
Tack Jan A! Kollade tidigare på flugsvampar men bilderna som finns i Svampappen liknar inte alls. När jag nu fick ett specifikt namn och sökte på artnamnet så hittade jag bilder från engelska sidor som var bättre än de svenska (tycker nog att många bilder på Svampguiden borde kompletteras). Du har nog rätt tror jag. De övriga svamparna i gruppen hade inga fläckar alls.
Hej Maggan
Bra att titta på lite olika bilder på svamp men bäst är att se den i verklighet, läsa noga av beskrivningen och då står det inte lite vattnig på foten, (vattrig) hatten brukar beskrivas som att den är lite rynkig i kanten dvs det gamla namnet rynkad tofsskivling. Plocka aldrig svamp med vita skivor, rätta mig om jag har fel.
Lycka till
Hej Maggan
Bra att titta på lite olika bilder på svamp men bäst är att se den i verklighet, läsa noga av beskrivningen och då står det inte lite vattnig på foten, (vattrig) hatten brukar beskrivas som att den är lite rynkig i kanten dvs det gamla namnet rynkad tofsskivling. Plocka aldrig svamp med vita skivor, rätta mig om jag har fel.
Lycka till
Jag har lärt mig att inte plocka vita svampar med skivor (framförallt med vita, men även annan färg), bruna svampar med bruna skivor och gröna svampar (då lömsk flugsvamp brukar vara grön). Det finns ju vaxskivlingar med vita skivor och sotriskan har det också. Jag försöker som sagt lära mig andra sorter (både ätliga och oätliga) men det är helt uppenbart inte lätt då bilder både i böcker och appar inte alltid speglar hur de ser ut i naturen. Med eller utan fläckar är det alltså en flugsvamp helt enkelt…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.