Har läst att det finns otrevliga förväxlingsarter till Honugsskivlingen och de svampar jag sett som ser ut som på bilden har jag alltså inte vågat plocka. :/ Trist, men jag vill ju vara 100 säker. Så. Vad ska man egentligen titta efter?
De andra plockar jag mycket gärna. :D
jag klarar mig också bra utan honungsskivling men som kuriosa kan jag berätta att jag som barn åt de spädaste o finaste exemplaren av de som växte på björk
däremot märkte jag att de som fanns i vår gräsmatta och växte på rötter av äldre ask hade en mycket bitter och obehaglig arom
det var så att man blev smått illamående bara av ett litet smakprov
det var även viss färgskillnad på de olika arterna av honungsskivling vill jag minnas
de som drog mot gult och hade ljusa toner var mildare än de som drog mot gråbrunt och mörkare ton
men numera lämnar jag dessa och letar godare arter
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.