När jag var barn brukade den ljusa komma tidigare och den brukade var lite tjockare/kraftigare och min morfar kallade den Sommarkantarell. Den mörkare gula kom senare.
Om det finns något avvikande i det latinska namnet har jag inte en aning om - det får en riktigt expert svara på.
Smakmässigt tycker inte jag det är nån skillnad, men den ljusa varianten har jag inte hittat själv på många år. Lyckost där! :)
Tack Jonet. Där ser man. Morfar lever inte längre och han var ju ingen expert annat än på det han själv lärt sig. Han dog 1989 och var då 94 år gammal - så det är ju väldigt gammal kunskap jag fick. Jag har heller inte haft någon som lärt mig annorlunda. Det är först nu jag hittat denna underbara hemsida. Försöker nu “suga i mig” så mycket som möjligt. Men känner att det blir mycket på en gång ibland . :)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.