0 734 visningar

8 svar

3 svampar (förra blev fel)

Jonas

10 sep 2014 kl. 07:04

OK, den första är jag rätt säker på att det är Blodriska (käkat den i förrgår. lever).

De andra 2 tror jag är någon form av kremlor (smakar milt).

Någon?

/Jonas

0

Jonet

10 sep 2014 kl. 11:36

Ettan är en riska men det är lite svårt med färgerna på fotot. Blöder de orange saft? Foten ser nästan vit ut på vissa. Mest troligt granblodriska men svårt att avgöra på bilden.

Tvåan och trean är kremlor men jag kan inte avgöra vilka arter på de bilderna, tvåan kan vara kantkremla.

0

Helen, Västerhaninge

10 sep 2014 kl. 11:43

Jag tycker den i mitten påminner om Tegelkremlan, men jag är inte 100 säker.
Tegelkremlan är lite grå i köttet. Och tegelfärgad (ljust).Om jag har fel - rätta mig gärna.

0

Jonas

10 sep 2014 kl. 15:58

Nej ingen blöder..

Dom röda kremlorna är väl iaf helt säkra (de smakar milt)? Jag kan ju egentligen detta OK, men finns det relativt farliga förväxlinssvampar blir jag alltid osäker och börjar tveka på mig själv..

De lite mer grönaktiga blir det nog att jag offrar, om inte någon vill ha dem? Bor i Masmo/Fittja..

0

Helen, Västerhaninge

10 sep 2014 kl. 16:04

Dt finns ju så många olika kremlor och det är inte många jag kan. Bilder kan ju också skifta i färg beroende på vilken datorskärm man har, ljusförhållanden mm. Vi upplever ju också färger olika från person till person.
Tegelkremlan är i alla fall ljust tegelröd - mer åt det oranga hållet, gråaktikt kött och spröd som kremlor alltid är.
Jag brukar bryta lite från friska skivor och tugga lite på. Mild? Då tar jag hem den. Pepprig eller skarp. Spotta ut och skölja den stackars tungspetsen.
Tegelkremlan och grönkremlan brukar jag aldrig vara osäker på - däremot de som går i brunt och rött. De tycker jag varierar så mycket färg.
Vad jag vet - kan ha fel - så finns inga giftiga kremlor i Sverige - bara skarpa och illasmakande.

0

Jonas

10 sep 2014 kl. 16:05

Ojj.. Skrev lite fel.. Riskan blöder inte direkt, men färgades röd å sen grön när jag torkade.. Samt jag har ätit den, den smakar gott, å jag e nu 2 dagar senare inte sjuk. Den blev typ mörk orange, men som sagt, blödde inte.. Men det står det ju här på sidan att dom inte alltid gör.

Dom jag är osäker på är som sagt de lite mer grönaktiga kremlorna.. Dom e typ grönbrunröda.. Förväxlingsvampen är ju lömsk flugsvamp så jag vågar fan inte.. Så om någon vill ha par grönkremlor (tror jag) så e det bara att säga till..

0

Jonas

10 sep 2014 kl. 16:07

OK Helen..

Kan jag vara 100 att det är kremlor?? Dom smakar som sagt milt.. Det jag e orolig för e att det är en lömsk flugsvamp.. Som jag ur en aspekt är säker på att det inte är, men å andra sidan så tvekar jag på mig själv av någon anledning.. Speciellt när ett misstag kan döda mig..

0

Jonet

10 sep 2014 kl. 16:28

Vi plockar ofta vamp med våra barn och då säger vi att vi inte plockar vita svampar med vita skivor, inte bruna svampar med bruna skivor och inte gröna svampar. Även om vi är 100% säkra på att det är grönkremla, brokkremla eller annan kremla med grön färg så låter vi dem stå. Det finns så mycket kremlor så vi plockar bara Sillkremla, Kantkremla och Brokkremla. Om du känner dig det minsta osäker så ska du inte…

Om riskorna var orangea och blev gröna så är det granblodriska. Om de är lite torra så blöder de inte .

0

Jonas

10 sep 2014 kl. 16:39

Jonet:
Då följer jag ditt råd, och kör bara de som är tydligt röda..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone