0 1565 visningar

4 svar

Tallriska eller Pepparriska.

Helén Sjögren

10 sep 2014 kl. 13:08

Min väninna som är från Finland plockar en liten svamp hon kallar Tallriska. Hon kokar av och lägger sedan in svampen i en 1-2-3 lag. Svampen är otroligt lik den som finns här och kallas Pepparriska. Hon plockar endast de små - upp till en 5.kronas storlek i hatten.

Någon som vet mer? Jag behöver verkligen lära mig fler riskor än Blodriskan. :)

Namnen kan ju skilja sig från land till land också.

Ett exempel på skillnad i namn jag vet:
Det som här kallas t.ex. Narrkantarell fick jag lära mig heter Falsk kantarell.

0

Irene A

10 sep 2014 kl. 13:39

Jag tror att det som din väninna kallar tallriska är vår pepparriska. Den växer ju med tall.

Det finns en art som heter tallriska på svenska, men det är inte den hon använder.

0

mumrik

10 sep 2014 kl. 13:45

Hittar en som heter tallriska i Sverige också, Lactarius musteus. Men den är ljus i färgen och der rätt köttig ut, inte alls lik pepparriska.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tallriska

Men det är säkert pepperriska. Här på Yle sätter de likhetstecken mellan namnen (eller snedstreck snarare ;-)). Du kan ju kolla inslaget. Han kanske tar upp det.
http://svenska.yle.fi/arkivet/artikkelit/svampar_med_viking_nystrom_65410.html#media=65423

0

mumrik

10 sep 2014 kl. 13:51

16:36 in. :-)

Trevligt program. Ska kolla på några avsnitt sen.

0

Helen, Västerhaninge

10 sep 2014 kl. 14:02

Tack snälla ni.
Tallriskan hon plockar hittas även i den vita mossan på bergknallar i skogen, men även inne bland träden.

Men det låter som vår Pepparriska, då den är mörk. :)

Måste titta på programmet.

ooo… vilket bra forum detta är.. Finns ju hur mycket som helst att läsa och lära. :D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone