0 1194 visningar

11 svar

Ni som går i uppsala skogarna!

Maria G

19 sep 2006 kl. 08:12

Hej!
Ni som går i skogarna kring uppsala i närheten av fyrvepplingen är ni inte lite små rädda att stöta på björnen som synts där??

0

Theresa WQ

19 sep 2006 kl. 16:05

Hej!
Jag bor i Uppsala och plockar svamp i närbelägna skogar. Var ligger fyrvepplingen? Har inte hört talas om den. Visst har jag sett en bajskorv (ursäkta) tidigare som jag antog måste komma frän en björn. Rädd är jag inte än så länge. Brukar sjunga i skogen, mest runt älgjaktstiden. Jag är mer rädd för älgjägarna och deras hundar. Kanske borde jag sjunga tidigare i år:)
Hälsningar Theresa

0

Thomas H

19 sep 2006 kl. 16:57

Jag brukar gå i skogarna en bit där ifrån men är isåfall mer orolig för alla vildsvin. Men eftersom båda dessa djur är mycket skygga så tror jag inte att det är något att oroa sig för. Har du hittat någon svamp där? I “mina” skogar har det varit mycket dåligt år.
(och för att märka ord heter det Fyrväpplingen :) )

/Thomas

0

Maria G

20 sep 2006 kl. 08:22

Hej Theresa WQ
Det ligger ca två mil från Hallstavik och ca sex från uppsala.

0

Maria G

20 sep 2006 kl. 08:31

Hej Tomas H
Ursäkta felstavningen.

Jag har inte varit där.I min svamp skog ser man också spår av vildsvin men som du säger är dom skygga. Jaf skulle inte vilja komma i mellan dom.

För några år sen när jag var ute kom 3 skenande älgar mot mig Blev vett skrämd Vad Göra Jag hade hört att dom såg dåligt så jag klappade händerna Var på dom stannade och vände åt andra håller och försvan med en rasande fart.

0

Theresa WQ

20 sep 2006 kl. 08:36

Hej, Maria!
Jag visar gärna “min skog” i närområdet åv Uppsala, om jag en gång får följa med till Fyrväplingen. Vore kul att gå med någon som känner området. Är annars försiktig med nya skogar, jag gick ordentligt vilse en gång, men det var före GPS-tiden. Fast den nya tekniken har inte satt sig än. Dessutom så kan jag sjunga:, jag menar ifall vi träffa på björn eller jägare.
Hälsar
Theresa

0

Maria G

20 sep 2006 kl. 08:46

HejTheresa.

Nu är det så att jag går inte vid Fyrväpplingen Jag har bara fiskat där. Jag bara undrade det där med björnen.Jag kan inte alls skogarna där.Synd Men å andra sidan vet jag inte om jag vågar gå där (Blödig efter mötet med dom 3 skenande älgarn)Jag har bara vågat gå i välkända skogar.

0

Theresa WQ

20 sep 2006 kl. 08:54

Hej, Maria!
Mitt erbjudande står fast ifall du inte bor för långt från Uppsala. Tyvärr är det bara jag i familjen som tycker om att plocka svamp, så ofta går jag själv i skogen.
Apropos björn. Så var jag i Dalarna för några år sedan och såg under en promenad alldeles färska björntasseavtryck plus spillning. Då gick jag försiktigt tillbaka, inte alls så där putsmuntert som mitt inlägg kanske gör gällande:) Jag har respekt för naturen.
Hälsar
Theresa

0

Maria G

20 sep 2006 kl. 09:04

Hej!Theresa

Jag bor en mil utanför Hallstavik Nära Grisslehamn Det är ca 8 mil till Uppsala Det är ju en bit. Jag är också den enda i familjen som går i skogen.Men vem vet vi kansk kan samman stråla någon gång det vore trevligt Jag är ganska novis.

0

Theresa WQ

20 sep 2006 kl. 09:11

Hej. Maria!
Kankse gör du och familjen nån gång en utflykt till Uppsala och de kan undvara dig ca. 2 timmar. Jag har inte så mycket tid. 2 timmar brukar mina skogsturer få ta. Du hittar mig med http://www.eniro.se under Theresa Weber-Qvarfort. Kanske finns det nån anna själ i Uppsala som vill plocks svamp österut. Då kunde vi ju mötas halvvägs. Fast om inte regnet kommer ser det inte så bra ut med svmparna. Igen!
Hälsar

0

Hannah

20 sep 2006 kl. 15:41

Theresa!
Även jag kan ta mig ton i skogen, varför inte starta en duo? ;)
Jag bor i Enköping och är ganska ofta i Uppsala.
Om det komer lite regn snart, kanske vi kan “utbyta” svampskogar?

0

Theresa WQ

20 sep 2006 kl. 15:52

Hej, Hanna!
Det vore kul. Fram for allt att “mina” ställen ligger i Rktning Enköping alldeles vid utfarten ab Uppsala.
Slå en signal när du täker kommer till stan. Jag är då och då dagledig, t.ex. idag. Jag var ute och kom hem med en korg Karl-Johan, lite röd trumpetsvamp och trattkantareller. Tyvärr är jag novis på kremlor. Allt annat lät jag vara.Trattkantarelerna är fortfarande små, om de inte stå nära en kärr.
Hälsningar
Theresa

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone