0 787 visningar

11 svar

Tidigt för trattkantarell?

Helen, Västerhaninge

10 sep 2014 kl. 20:11

Jag är van att hitta trattkantareller från slutet av Sep, men har redan nu hittat en hel del - dock fortfarande små. Men en handfull blev det i alla fall. Ska titta till dem om ett par dagar o se om de inte har vuxit. :P
Men.. Är det inte väl tidigt för dem? Är det fler som hittat?
hittades i Västerhaninge, (strax söder om Stockholm för den som inte vet)

0

Irene A

10 sep 2014 kl. 20:16

Inte är det för tidigt för trattkantareller. De behöver titta upp nu om det ska hinna bli något av dem, för de växer relativt långsamt.

0

Helen, Västerhaninge

10 sep 2014 kl. 20:18

Då är det alltså bara jag som inte “haft ögonen med mig” tisigare. :) Tack snälla

0

mumrik

10 sep 2014 kl. 20:37

Träffade folk i skogen i söndags som plockat både trattisar och rödgul trumpet, men det vara bara spridda skurar än sa det. Själv såg jag inga, men vi hade gått i olika delar av skogen. Söder om Uppsala, så åt ditt håll.

0

Helen, Västerhaninge

11 sep 2014 kl. 08:30

De jag sett är också “spridda skurar”. Tyvärr har jag inte hittat rödgul på många, många år. :( Där jag förr kunde hitta svart trumpet är nu nedhugget och “bearbetade” marker.
Sist jag hittade rödgul trumpet var jag med en tidigare granne i helt okända tassemarker - kommer inte ens ihåg riktigt var vi var.
Önskar jag visste mer om hur hitta dessa underbara delikatesser. :)
Hittade i alla fall tillräckligt med både kantarell och trattisar till en helt ljuvlig kvällsomelett igår. :D

0

Tidigt för trattkantarell? - norrläge

Helen, Västerhaninge

11 sep 2014 kl. 08:34

Rödgul trumpetsvamp har jah inte hittade på decennier. Sist var jag med en f.d. granne i helt okända tassemarker.
Mitt favvoställe för svart trumpet existerar inte heller längre. Den tycker jag är jättesvår att hitta, speciellt som skogens djur verkar tycka om den. Hittade ofta till hälften avbitna sådana. :)
Trattisarna hittade jag på norrsidorna i riktigt fuktig mossa. Fick i alla fall ihop till en ljuvlig kvällsomelett med både trattisar och kantarell. :D
Utan GPS har jag ingen större lust att ensam bege mig in i helt okända skogar. I synnerhet som jag lätt förlorar känsla för riktning..

0

mumrik

11 sep 2014 kl. 14:50

Du måste ha haft väldig otur. Förrförra äret var det ju sjukt mycket rödgula här.

0

Helen, Västerhaninge

12 sep 2014 kl. 12:20

I V-H??? Nåväl. Jag var inte ute så mycket då. Var tyvärr väldigt mycket sjukskriven och orkade inte. Men tidigare år i “mina” olika tassemarker har jag inte hittat några rödgula någonstans. Sist var vid ett kärr typ. Och dit har jag inte hottat tillbaka tyvärr.
Jag är nästan aldrig ute någon annan stans. Önskar jag kände fler svampplockare eftersom jag inte gillar gå ensam i okända marker. Har dåligt orienteringssinne och har ingen större lust att gå vilse :)
Vissa delar här i VH där jag tidigare plockade massor av svamp är nu kalhugget. :(

0

A

12 sep 2014 kl. 12:43

Hittade mina första trattisar idag. Av misstag. Dom var iofs minimala men glad blir man. En av mina favoritsvampar. Förra året plockade jag ända fram till mitten av december. Så nu hoppas jag på en lika bra/dålig vinter som förra ;P

0

Helen, Västerhaninge

12 sep 2014 kl. 13:16

Tack vare en gammal tråd, vars länk jag hittade så har jag nu “uppdaterat” mitt minne ang rödgul trumpetsvamp. Kanske jag har fått med nån sån.
Men glad blir man. Mina trattisar ska jag kolla upp i morgon. Hoppas inte den backen har torkat upp för mycket bara - de stannar ju i växten då..
DIT hittar jag ordentligt, så jag kan gå ensam. Tack vare ljuden från motorvägen så kommer jag inte vilse.
Min svampplockarkompis har nu försvunnit tillbaka till Finland igen tills i Okt, så det blir inga långa utflykter till okända tassemarker för min del. Såvida ingen annan här bor på Södertörn och har lust att få sällskap?

0

mumrik

12 sep 2014 kl. 18:04

Nä, det var i Uppsala, men det är ju nära nog. Det var den där sjukt regniga sommarn. Hittade ett litet träsk där de växte t.o.m. i vattnet. Släpade hem runt 30 liter, d.v.s. så mycket jag mäktade släpa med mig varje gång jag åkte dit. Något sådant händer nog aldrig mera, så jag borde ha varit mycket mer sparsam med dem. Har fortfarande några stora burkar kvar, men jag slösade väldigt med dem.

0

Helen, Västerhaninge

12 sep 2014 kl. 19:04

oooooo vad roligt! Det är värt ryggsmärtorna när man hittar mycket och riktigt god svamp!

Ska försöka lokalisera de kärr som finns runtikring här, men de lär ju vara torrlagda nu, så några trumpetsvampar kan man nog inte hoppas på.. Om det inte kommer massor av regn snart förstås.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone