0 2644 visningar

12 svar

Finska riskor

Draken

11 sep 2014 kl. 11:30

Jag är väldigt nyfiken på att varva svamp i grovt salt i glasburkar, men vilken riska ska man börja med och någon som är god och inte bara för att dryga ut maten. Verkligt trevligt vore det att komma igång och någon som har bra tips, skäggriskor brukar det ju finnas gott om, men är de goda? Blodriskor? Mandelriskan?
Tacksam för svar

0

Johan Bohlin

11 sep 2014 kl. 14:18

Granblodriska smakar bra och mandelriska är otroligt gott, däremot är väl åtminstone blek skäggriska svagt giftig (ont i magen)..?

0

Jan A, Uppsala

11 sep 2014 kl. 14:39

Blod- och mandelriska är absolut inte “finska”.  Googla på finska riskor så hittar du nog en del insaltningslämpligt…

0

Kalle Kula

11 sep 2014 kl. 16:30

Som vanligt förvånas man över vad 30 sekunders Googlande kan ge:

http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/finska-riskor/

0

Draken

11 sep 2014 kl. 16:43

Tack tror mig ha sett skogsriskor och ska ta mig en närmare titt på dem,det känns lite spännande med en ny svamp.

0

Jan A, Uppsala

11 sep 2014 kl. 18:03

Skäggriskor är goda - och mycket lätta att känna igen - säkert!

0

Draken

11 sep 2014 kl. 20:44

Jaha ja skäggriskor är goda? De är i alla fall många och lätta att känna igen, det vore värt ett försök att salta ner, kanske risksallad till blinier? Hur som helst tusen tack för svar.

0

mumrik

11 sep 2014 kl. 20:50

Skogsriskan är också god. Pepparriskan blir ganska smaklös när den är avkokt, tycker jag. Obs att jag alrig saltat eller lagt in, jag bara steker dem med annan svamp.

0

ylvalo

11 sep 2014 kl. 21:51

Jag håller just på att experimentera med mjölksyrning av finska riskor (skäggriska är den jag hittat mest av). Enligt boken om mjölksyrning av Annelies Schöneck, är mjölksyrning en av de allra bästa metoderna för att bevara svamp, bland annat för att syrningsprocessen bryter ner vissa proteiner i svampen så att den blir mer lättsmält. En sak jag själv noterat vid mjölksyrning av diverse råvaror, är även att bittra smaker ofta omvandlas till delikata aromer vid syrningen. Det ska bli spännande att se vad som händer med mina syrade svampar!

0

Draken

11 sep 2014 kl. 22:12

Tack är det samma procedur som vid surkål undrar jag, men de där skäggriskorna måste väl först kokas av?

0

Helen, Västerhaninge

12 sep 2014 kl. 21:08

Hittade dessa av en slump under recept här. Kanske kan hjälpa till?

http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=218
http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=139

0

mumrik

12 sep 2014 kl. 22:14

Tack! Det där med olja lät spännande. Men det får nog bli olivolja då.

0

A-K

23 sep 2015 kl. 22:41

Hur gick mjölksyrningen av riskor? Jag vill testa med skäggriska och undrar om du har något recept? :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone