Har ej tillgång till fungerande kamera. I mossan och riset vid skogsstigen - blandskog runtikring hittade jag en riska.
Den saknar de där ringarna som annars är så tydliga. Blek - beige hattfärg, med tydlig och stor grön fläck i mitten. Ganska mycket nedsänkt - nästan lite trattformad. Foten beige. Vid snitt är köttet ljusbeige - nästan vitt med morotsfärgad kant mot skivorna. Blöder nästan inget alls. Så småningom, efter ca 30 min blir det oranga i snittet mörkrött.
Förutom den annorlunda färgen på hatten - att den är så nedsänkt, så skulle jag vara övertygad om att det var en blodriska.
Har sökt bilder på olika blodriskor samt grönfläckig vinriska (namnet lockade), men hittar ingen bild som stämmer in.
Kan blodriskan avvika så mycket? Vore kul att veta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.