0 1007 visningar

22 svar

Skäggriskor - receptförslag snälla!

H-G

14 sep 2014 kl. 12:18

Har en absurd stor mängd skäggriskor att ta tillvara…
har någon något nytt intressant förslag på hur man kan lägga in dem/tillaga dem?
De är förvällda och står på spisen redo för vidare behandling.
tackar

0

Draken

14 sep 2014 kl. 13:23

Varva dem med grovt salt så kan du hitta på lite av varje med dem sen, inget nytt men

0

Jan A, Uppsala

14 sep 2014 kl. 14:39

Förväll/koka av dem 4-5 minuter, slå bort vattnet, laga till godbitarna “som vanlig svamp” - jag gillar smaken.

0

mumrik

14 sep 2014 kl. 14:51

Så jag är inte ensam om att äta finska riskor som de är. Det kanske är en lokal företeelse. :-)

0

H-G

14 sep 2014 kl. 18:00

Tackar,
men finns det inget lite mer spännande. Typ någon festlig inläggning eller jag vet inte. Har nu saltat in en gurkburk iallafall, men ännu återstår mkt.

0

mumrik

14 sep 2014 kl. 18:02

Det vär någon som länkade till ett recept i receptsamlingen här på Svampguiden härom dagen. Var någon inläggning i olja som lät intressant.

0

mumrik

14 sep 2014 kl. 18:07

Hittade det! Tycker det låter gott. Ppparriska eller skäggriska kan nog vara det samma. Men som jag sa i den tråden, jag skulle ta en bättre olja.

http://svampguiden.com/visa_recept.asp?nr=139

0

H-.G

14 sep 2014 kl. 18:43

Nu tar det sig, detta verkar mkt bra…koka in med kryddor och allt.

Är du säker på att byta olja, majsoljan är väl väldigt tjock. Kanske det skall ett fett skikt överst, som sätter sig på svampen när man gafflar upp dem…mmm

0

mumrik

14 sep 2014 kl. 18:50

Tänkte mest på smak och hälsa. Jag undviker billiga vegoljor med högt innehåll av fleromättade fettsyror, men det råder det ju delade meningar om och är kanske ett ämne för ett annat forum.

Jag tänker också prova och jag tar olivolja. Så kan vi ju mämföra sen. ;-)

0

mumrik

14 sep 2014 kl. 18:52

Tror man kan experimentera med kryddningen. Kan tänka mig att lite färsk chili för att återföra lite pepprighet inte skulle vara dumt alls.

0

H-G

14 sep 2014 kl. 18:59

Chili, gott.

Tänkte mig två varianter ytterligare för inkok:

1. Kapris, grönsaksbulj, lite balsamvinäger

2. Ingefära, ljus sojasås, lite ättika och aningen socker.

Solrosolja kan väl vara ett alternativ, den är ju tjock och krämig. Provar den tror jag.

0

mumrik

14 sep 2014 kl. 22:07

Varianten med ingefära lät spännande.

0

H-G

14 sep 2014 kl. 22:24

Visst verkar det som något med ingefära, frågan är om det skall till vitlök också.,,

0

mumrik

14 sep 2014 kl. 22:44

Liite vitlök kankse? Spännande detta. Jag har aldrig lagt in riskor förut. Har du?

Ska ut på onsdat. Hoppas hitta då. Annars har jag i frysen.

0

mumrik

14 sep 2014 kl. 22:45

Du, vad sägs om citrongräs i ingefärsvarianten?

0

Helen, Västerhaninge

14 sep 2014 kl. 23:53

Titta under recept här på svamguiden - har sett recept där under “finska riskor”. Även recept på Pepparriskor - om jag inte minns galet.

0

mumrik

15 sep 2014 kl. 00:11

Det var ju det vi gjorde! :-P

0

Helen, Västerhaninge

15 sep 2014 kl. 00:15

Ska nog gå och lägga mig nu… Trots att jag läst igenom alla svaren i tråden så kopplade inte hjärnkontoret.. Hmmm. Jag får nog lov att säga till alla: sorry… och le åt mig själv. Nattinatti. :)

0

mumrik

15 sep 2014 kl. 02:46

Ha - det var ju du som kom med tipset ursprungligen. Hittade den andra tråden. :-)
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=245003&fnr=1&sok=&Start=50&Offset=50&11

0

H-G

15 sep 2014 kl. 21:51

Det var ju ett sammanträffande, köpte mig citrongräs på burk just idag.
Verkade praktiskt med konserverad, då de färska mest ligger i kylen och torkar mellan thai-koken.
Så citrongräs får gå ned också i orient-burken.

0

A-N

10 sep 2024 kl. 13:53

Koka skäggriskorna 10 minuter slå bort vattnet skölj av svampen. Lägg in glasburkar varvat med grov salt och spiskummin. Låt stå ca två till tre veckor. Salta ur svampen i kallt vatten ca 8 timmar. Finhacka svampen i små delar. Spruta på saften av citron. Hacka i önskad mängd gul rå lök. Blanda i creme fraiche och önskad mängd hackad äpple. Spruta på mer saft från citron. Krydda med grovmalen svartpeppar. Låt stå i kylskåpet över natten. Det blir jättebra!

0

Fyodor1991

2 nov 2024 kl. 17:01

Läg dem I vaten byt vatnet varje dag I tre dar. Sen saltar du dem. Tre msk salt till en liter skägriskor. Läg de sen i en burk under press I 40 dar Klara att äta.

0

Fyodor1991

2 nov 2024 kl. 17:03

Obs om de är förvälda går det inte med mitt Förslag men tills nästa gång

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone