Hittade dessa i sand- och stenrik blåbärstallskog utanför Umeå. Jag tycker mig känna den karaktäristiska parfymaktiga lukten, men jag brukar ibland ha svårt att lita på mina egna omdömen. Är det enbart doften som man använder sig av för att skilja den från kråsmusseron? Om man skulle tillaga en kråsmusseron, smakar den endast illa men är i övrigt ofarlig?
Måste ju bara vara goliatmusseron. Sökte på nätet och hittade då en jämförelse:
http://goliatmusseron.blogspot.se/2010/08/hur-att-skilja-pa-goliatmusseron-och.html
Finns tydligen fler snarlika arter att förväxla Goliaten med!
Kolla denna tråd!
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=245110&fnr=1&sok=&Start=150&Offset=50&4
OBS! Jag är inte samma Anne, som gjort inlägg i den tråden. :)
Det finns dom som hävdar att focale och robustum är samma art.
Det är ett bekymmer att sådana tolkningar har lett till att båda namnen har använts på våra kråsmusseroner, och gjort att de även hamnat i herbarierna under båda namnen.
När man sedan ska bevisa att de verkligen är samma art har man hämtat kollekter från ett herbarium med focale resp. robustum på etiketterna, gjort jämförelser av deras DNA, och funnit att de har varit samma art. Det går inte att dra slutsatsen att focale och robustum är samma art på det sättet - för det som har analyserats kan lika gärna vara enbart focale, och de är såklart samma art…
Tricholoma robustum anses vara en värmekrävande art. Det är inte säkert att den alls finns hos oss, så det som VI har kallat robustum och focale kan mycket väl vara samma art. Men det behöver inte betyda att de ÄR samma art…
Jämförelsebilden var faktiskt bra, men doften brukar ju vara ett säkert kort. Jag var lite förkyld när jag plockade svamparna, varför jag inte tydligt kände den karaktäristiska lukten. Men när svamparna sedan legat i kylskåpet en stund så luktade hela kylen väldigt tydligt goliatmusseron, så det är ingen tvekan längre.
Tack för svaren.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.