0 668 visningar

3 svar

Torka svamp i trådbackar

Hiawatha

16 sep 2014 kl. 16:20

Nu har jag fått svar på varför min svamp troligen ruttnade i torkprocessen. Skulle man kunna använda ett trådbacksystem med nät i bottnen på backarna och fläkt? Vad tror ni, alla experter? Jag måste ju förbättra mitt torksätt. Har begränsat utrymme och mycket svamp!

0

mumrik

16 sep 2014 kl. 16:59

Hur torkar du nu då?

Luftcirkulation är säkerligen väsentligt. Förrförra sommarn när det fanns så otroligt mycket rödgul trumpetsvamp, gjorde jag en torkställning genom att spänna ett uppsrprättat påslakan över tre torkställningar för tvätt (som jag redan råkade ha). Satte en vanlig kalluftsfläkt på golvet och riktade den in under härligheten.

Det funkade mycket bra. Nu sluttorkade jag i torkapparat ivf, vilket gick väldigt fort efter denna förbehandling över natten, men jag är övertygad om att svampen skulla ha torkat fint på ställningen om den fått ligga kvar.

0

mumrik

16 sep 2014 kl. 18:30

Vad jag ville få fram var alltså att backar säkert också funkar. Tror luftcirkulationen är A och O och det kan man lösa på olika sätt.

0

Hiawatha

16 sep 2014 kl. 22:48

Jag lägger badhanddukar, 2-4 st, på golvet med ett lager tidningspapper ovanpå. (Jag vet, ajabaja.) Men familjen blir tokig att vardagsrumsgolvet, vecka efter vecka, är täckt av svamp på tork. Med trådbackar så kan jag stapla på höjden. Med fläkt borde inte luftcirkulationen vara något problem. Stora bekymret har varit att en del svamp ruttnat istället för att torka!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone