Nu har jag fått svar på varför min svamp troligen ruttnade i torkprocessen. Skulle man kunna använda ett trådbacksystem med nät i bottnen på backarna och fläkt? Vad tror ni, alla experter? Jag måste ju förbättra mitt torksätt. Har begränsat utrymme och mycket svamp!
Hur torkar du nu då?
Luftcirkulation är säkerligen väsentligt. Förrförra sommarn när det fanns så otroligt mycket rödgul trumpetsvamp, gjorde jag en torkställning genom att spänna ett uppsrprättat påslakan över tre torkställningar för tvätt (som jag redan råkade ha). Satte en vanlig kalluftsfläkt på golvet och riktade den in under härligheten.
Det funkade mycket bra. Nu sluttorkade jag i torkapparat ivf, vilket gick väldigt fort efter denna förbehandling över natten, men jag är övertygad om att svampen skulla ha torkat fint på ställningen om den fått ligga kvar.
Jag lägger badhanddukar, 2-4 st, på golvet med ett lager tidningspapper ovanpå. (Jag vet, ajabaja.) Men familjen blir tokig att vardagsrumsgolvet, vecka efter vecka, är täckt av svamp på tork. Med trådbackar så kan jag stapla på höjden. Med fläkt borde inte luftcirkulationen vara något problem. Stora bekymret har varit att en del svamp ruttnat istället för att torka!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.