0 1631 visningar

31 svar

Rimskivling?

mumrik

17 sep 2014 kl. 20:00

Är nog säker på att detta är rimskivling, men jag har inte plockat den förut, så en bekräftelse vore trevligt. Taskiga bilder igen, ledsen för det.

Sen undrar jag också om den är godast färsk eller torkad? Bör jag kalasa på lite färsk idag eller kan jag lika bra torka alla?

0

Johan Bohlin

17 sep 2014 kl. 20:02

Jag vågar säga att det är rimskivling.

0

Måddab

17 sep 2014 kl. 20:20

Ja med! Har plockat många litrar av dem i höst, en av mina favoriter. Men kallar dom fortf. för rynkad topsskivling :)

0

H-G

17 sep 2014 kl. 20:24

Tops-skivling?

Tofsskivling jovisst, den skall inte torkas, utan steks med eller utan lök.

0

Måddan

17 sep 2014 kl. 20:25

Oj, oj. Hur många fel som helst, får se om datorn är med mig nu då? Rimskivling? Jag med! Har plockat många litrar av dem i höst, en av mina favoriter. Men jag kallar dom fortf. för rynkad tofsskivling :)

0

mumrik

17 sep 2014 kl. 21:11

Tackar, tackar allihopa!

Så du tycker inte de blir bra torkade H-K? Jag har tagit av en hög som jag ska steka när jag rensat upp resten. Men du får nog förklara vad jag ska ha topsen på bilden till! :-D

Det var en väldigt “fyllig” svamp. 4 ollor i torken blev det. Torkar fötterna för sig. Det stod att de var träiga, så jag tänkte man kan göra svampmjöl på dem.

0

H-G

17 sep 2014 kl. 21:33

Har aldrig provat dem torkade, tänkte bara att de har en relativt fin smak, doft och konsistens som kanske går förlorade torkade. Men har du nu sådana mängder, så varför inte. Återkom gärna med vad du tyckte om smaken på de torkade.

Tops-skivling skrev kommentator Måddan, och jag befinner mig i ordvitsarnas huvudstad…

0

mumrik

17 sep 2014 kl. 21:48

Oj, jag är nog lite trött efter dagens strapatser. Det gick mig helt förbi. Men jag skrattade nu! ;-)

Jodå, jag ska rapportera, men andra säger ju att de blir bra torkade, så det stämmer säkert. Snart ska jag steka dem jag tog undan och äta rimskivling för allra första gången. :-)

0

mumrik

17 sep 2014 kl. 23:07

Jaha, det var ju inte oävet det där! :-D

Vilken speciell smak! Jag gjorde gräddsås och det kändes nästan som jag stekt kött också, vilket jag inte hade. Inte så stark smak kanske, men väldigt unik.

Hur brukar ni äta rimskivlingen? Till kött? Bara som den är? Vill gärna ha tips för de jag hittade var fräscha så jag räknar med mer. Ska till samma ställe i helgen.

0

H-G

17 sep 2014 kl. 23:26

Det är en läcker svamp. Jag tycker den är god tillsammans med långa stavar av purjo.
Smörstekt sådan, och varför inte som tillbehör till en älgfärsbiff.

0

mumrik

18 sep 2014 kl. 00:29

Jaha, det ska testas. Men jag får nog av ekonomiska skäl byta ut älgen mot en ko.

0

Helene

18 sep 2014 kl. 02:43

Hej igen!
Ja, det ser ut som rimskivling. På unga, outslagna ex. ser lammelerna lite lilagrå ut, för att sen bli ljusbruna. Det bästa kännetecknet är att lamellerna också är sågtandade, de ser inte raka ut sida vid sida, utan nästan lite krulliga. Foten är också lite vattrad, o rätt träig. Åt den första gången för ett par år sen och blev glatt överraskad. Den finns ju i stor mängd nu.Har torkat en hel del, har inte gjort det förut men det ska bli spännande att se om smaken förändras nämvärt. Den mesta svampen vinner på att torkas tycker jag, utom väldigt smakstarka sorter som gul kantarell o dyl. Leta efter en bok som heter “Svamp ta tillvara och laga till” av Sigri Sahlin, där står allt som är värt att veta om ämnet. Nästan min bibel vid den här tiden, ha ha. Lycka till!

0

mumrik

18 sep 2014 kl. 02:51

Jo, jag la märke till sågtandningen och vattringen. Den verkar väldigt lätt att identifiera, vet inte varför den gått mig förbi förut.

Tack för tipset om boken! Varkar inte finnas på något antikvariat just nu, men an massa andra böcker om torkning och konservering av samma författare dyker upp.

0

mumrik

18 sep 2014 kl. 22:22

Nu har jag testat den torkade. Tycker den var nog så god. Åt den med kött, gräddsås så klart. Hade i lite av fotpulvret också. Jösses, den här svampen är full av umami! Tror den är min nya favorit redan.

0

H-G

20 sep 2014 kl. 12:46

Lite nyfiken, hur skilde sig smakerna åt mellan torkad å färsk?
skall precis nu till mitt eget rimsk.plats, hoppas de tittat fram.

0

mumrik

20 sep 2014 kl. 21:29

Kände ingen skillnad faktiskt. Men jag är ju inte så erfaren på området.

Var ut och letade efter mer idag. Hittade lite, men mindre än förra gången. De flesta på samma ställen som sist, kände igen mitt rens. Det hade hunnit växa upp nya på 3 dagar alltså.

Hur länge brukar säsongen vara? Är det kört snart eller kan de komma längre in på hösten också?

0

mumrik

20 sep 2014 kl. 22:01

Nu har jag rensat upp dem. En olla mot 4 + det jag åt direkt i onsdags. Upp som en sol och ner som en pannkaka. :-(

0

H-G

21 sep 2014 kl. 20:47

Det var ju trist att du fick minskning, mitt vanlig ställe gav rejält med avkastning i år. Skall nog också prova att torka, nåväl jag måste. Kan inte äta allt. Fann en hel del eldsopp, så de får gå först i torkmaskin.

0

mumrik

21 sep 2014 kl. 23:30

Tror du de växer ett tag till? Kan förhoppningsvis komma ut på onsdag förutsatt att det är uppehåll.

0

mumrik

22 sep 2014 kl. 01:45

Nu hittade jag en uppgift om att rimskivling “ackumulerar tungmetaller i större utsträckning än de flesta andra ätliga arter, bortsett från kungs- och snöbollschampinjon” (Nylén: Svampar i skog och mark). :-(

0

H-G

22 sep 2014 kl. 17:51

Ang tungmetallerna:

Jag tror att det skall sättas i perspektiv av vår dagliga föda och där förekommer knappast rimskivlingen, hälleflundran är väl en annan tungmetallbov. Inte heller den förekommer väl som dagligkost, då av andra orsaker än begränsad årlig åtkomst.

0

Jan A, Uppsala

22 sep 2014 kl. 19:06

Orkar inte redogöra ännu en gång för ofarligheten i att cellernas kitin innehåller tungmetaller. Den som är intresserad kan googla på dessa tre ord och läsa vad som dyker upp:
“tungmetaller kitin svampguiden”

0

mumrik

22 sep 2014 kl. 22:29

Jag vet, men juryn är väl fortfarande ute beträffande det. Det rekommenderas ju att man ska låta bli gulnande champinjoner så...

Och om rimskivling är daglig spis eller inte beror väl på hur mycket man hittar. Man kan ju alltid drömma. :-D

0

H-G

23 sep 2014 kl. 18:35

haha, bra Mumrik. Själv drömmer jag att kunna äta hälleflundra närhelst jag önskar, som Curt Nicolin

0

mumrik

23 sep 2014 kl. 20:19

Jag har ätit middag HOS Curt Nicolin, räknas det?

Och jag håller med, hälleflundra är otroligt gott, men med dagens priser…

0

H-G

23 sep 2014 kl. 22:53

Ja, det tycker jag faktiskt var något. Var det trevligt? Misstänker att ni inte just åt hälleflundra..

Jo, nu är torkmaskinen upptagen med sopp. Går det att torka rimskivling på tidning..den är ju relativt luftig och torr som den är…?

0

mumrik

24 sep 2014 kl. 00:05

Curt var inte med. Det var han aldrig. Jag var klassis med en av barnen i familjen. ;-)

0

mumrik

24 sep 2014 kl. 00:10

Ett av barnen.

Vet inte om tidningstorkande. Men du borde ha väntat med soppen. Jag har utvecklat en torkningsteknik som jag tycker funkar. Jag börjar med torra, tunna och snabbtorkade svampar (typ kremlor). Med lite tur är första ollan redan torr när när jag når till toppen av Evermaten och jag kan frigöra den ollan.

Kombinarar med ett tips jag tror jag läste här en gång. Cirkulerar INTE ollorna som man ofta läser att man ska. Säg att man har kremlor på de tre understa. De är snart nästan torra och har krympt ihop. Då kan man hälla ihop alltihopa på en olla som fortfarande får stå underst. O.s.v. med de andra ollorna och arterna.

På det viset får man hela tiden loss ollor om man har mycket svamp.

0

H-G

24 sep 2014 kl. 10:22

Samlande av nästan torkade svampar i nedersta ollan, underbart!

Undrar hur många år av torkande skulle ha gått innan jag kommit på detta…det är ju just därför som sådana här forum vara till så god nytta. Hade jag slängt rimskivlingen i torken i söndags redan, hade nog allt varit klart nu, soppar och allt. Har skiftat ollor i decennier…

0

mumrik

24 sep 2014 kl. 11:26

Jag vet! Interwebben är toppen! :-D
Jag läste tipset just när jag köpte min första billiga tork för några år sedan. Sen tog det ett tag innan jag kom på det där med att börja med de snabbtorkande arterna. Gjorde givetvis tvärtom först.

När svamparna är så där nästan-torra, d.v.s. de rasslar men är fortfarande lite mjuka inuti, tycker jag man kan fylla en olla helt med dem utan att det tar längre tid för dem att torka färdigt. Då kan de ju inte packa ihop sig längre, det är väl det.

0

H-G

24 sep 2014 kl. 19:26

Läst och gjort på så sätt, stort tack för tipset Mumrik.

Tidningstorkande av rimskivling var sådär, något märkligt spindelliknande mögel (eller svamp) sprider sig med expressfart trots att de är ganska torra. Så de som jag tryckte ned i ollorna blir nog behållning av monsterskörden.

0

mumrik

24 sep 2014 kl. 19:48

Å vad synd! I mitt förra svampliv (25 år sen) torkade jag på tidningar, men bara trattisar och liknande.

Nu kör jag med lakan uppspänt över flera torkställningar och kalluftsfläkt om jag får mer än vad som får rum i torken. Funkar det med.

De är yttorra eller vad man ska kalla det över natten. D.v.s. de känns inte det minsta fuktiga, men är inte torra så de prasslar. Krympt till halva volymen kanske och torkar på ett blink i svamptorken.

Har just tvättat lakanet förresten. Ska ut på lördag. Ja, jag vet att jag är naiv som hoppas på lakansstora skördar av trumpeter och trattisar. ;-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone