0 362 visningar

10 svar

Rättviksheden idag — slippa rimspindligen

Karl S

17 sep 2014 kl. 20:22

Massor av svamp på Rättviksheden, speciellt spindlingar.

Tusentals av undersläktet Telamonia, fast svårbestämda. då de ändrat färg under torkan och ingen direkt nyproduktion äger rum längre. Men massor av fina, feta, fuktiga fleggar (und.sl. Phlegmacium).

Frygisk spindling (Cortinarius phrygianus, bild) finns på många ställen, en intressant sällsynthet.

Samt den vidunderligt vackra Hygrophorus calophyllus (bild).

Skönt också att den extremt kalkrika biotopen gör att man slipper den eviga rimspindlingen som annars kryllar överalt denna säsong.

0

Irene A

17 sep 2014 kl. 22:55

Åh, älsklingsarterna från Rättvik, vad kul att du hittat dem igen!

Hos oss kryllar bara örsoppar och pepparriskor, men det är väl inget överflöd av dem i Rättvik heller?

0

Lena M

18 sep 2014 kl. 06:29

Jag undrar över sotvaxingen, skivorna ser rosa ut på min skärm, var de det, har aldrig sett dem i den färgen ?

0

Oj! Den berömda!

Hans v E

18 sep 2014 kl. 10:12

Den har man längtat efter sedan Suber hade med den i “I svampskogen” 1968. (Lena, det är rosskivig vaxskivling!)

0

Irene A

18 sep 2014 kl. 10:12

Lena, skivorna ÄR rosa, för det är den mycket sällsynta Hygrophorus calophyllus, rosaskivig vaxing.

Har du någon kalkrik sandtallhed i dina trakter, kanske du kan hitta den?

0

Jonas, Schweiz

18 sep 2014 kl. 20:50

Fantastiskt! Inget som jag har sett ännu…

0

Lena M

19 sep 2014 kl. 08:59

Men så kul, grattis Karl S !

Nej jag har inger sandig tallhed i närheten men kanske ett par mil bort, att biotopen är den rätta ?
` Skall i.a.f gå ut och kika om sotvaxingen kommit :) .

0

Irene A

22 sep 2014 kl. 13:03

Karl, är fyndet från “våran” calophylluslokal från -92, eller har du hittat den på något nytt ställe?

0

Karl S

23 sep 2014 kl. 17:57

Jag är lite luddig om exakt var jag hittade den senast, tillsammans med vår tragiskt bortgångne vän Sören G. Men det vara samma lokal (“Calophylluslokalen”), fast jag tror inom 50 m från platsen.

0

Karl S

23 sep 2014 kl. 18:00

PS. Min franska kolleger och vänner (som var med i Timrå härom veckan) skriver att dom aldrig sett den i Frankrike, men att det lär finnas en lokal i Doubs. Arten verkar sällsynt överallt.

0

Irene A

23 sep 2014 kl. 19:16

Då är det samma lokal, mittemot Kungsholskvarn. Kul i alla fall att det har gått att följa den i så många år där.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone