I går såg jag åtskilliga stubbar med honungsskivlingar, vita av sina sporer ( bild 1) och tyckte att var ganska snyggt! Under en exkursion utmed vår Linnéstig idag såg vi kanske hundratalet stubbar med ”vitsporade” honungsskivlingar. Jag tyckte en del såg konstiga ut, vände uppochner på några och fann detta. (bild 2 och 3.) Det ser ut att kunna vara ett angrepp av ngn parasit, en ”sporparasit”. Sporerna ser inte så glada ut – och inte skivorna heller…Någon som sett ngt liknande och/eller vet vad det är?
Det finns åtminstone två jästarter som ska se ut något i den riktningen och växer på Armillaria. För 25 år sedan kallades de Dipodascus armillariae och Endomyces decipiens. I dag ser det mer komplicerat ut men jag orkar inte riktigt reda ut hur det hänger ihop numera.
Dessutom talas det om två Hypomyces-arter.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.