0 656 visningar

6 svar

Öron mussling vad gäller?

Magnus

17 sep 2014 kl. 21:23

Undrar om ni använder den idag som matsvamp, man får olika svar. Har själv aldrig ätit den men är nyfiken.

0

buffy

17 sep 2014 kl. 21:28

Sedan de där japanrerna drabbades av encefalit efter att ha satt i sig ganska mycket öronmussling så känns den svampen inte så lockande för mig i af.

Men har för mig att samtliga drabbade hade nedsatt njurfunktion redan i utgångsläget, så risken att drabbas av encefalit är kanske väldigt liten. Jag har ingen lust att pröva ändå.

Jag vill inte heller äta riddarmusseron.

0

mumrik

17 sep 2014 kl. 22:11

Men encefalit är ju hjärninflammation. Var det inte något med njurarna de fick?

0

H-G

17 sep 2014 kl. 22:19

Jag har inte hört något negativt om öronmusslingar på plats här landet. Det är en av mina absoluta favoriter, och jag har aldrig drabbats av vare sig njurkollaps eller hjärnencefalit. Min äkta hälft kanske inte håller med om det sistnämnda…men i alla fall, den är ruskigt god hårdstekt.

0

Magnus

17 sep 2014 kl. 22:27

Ja är det bara skallen så är nog skadan redan skedd ;)

Stekte min favorit blek taggsvamp istället men den blev besk :( vet ej varför…

0

Isak

17 sep 2014 kl. 23:35

Jag åt den för första gången i år en riktig höjdare.
Utdrag från NYA SVAMPBOKEN av Pelle Holmberg och Hans Marklund där den är med som matsvamp: “Hösten 2004 inträffade flera allvarliga förgiftningar med öronmussling i Japan. Gemensamt för de förgiftade var hög ålder och att de sedan tidigare haft nedsatt njurfunktion… Inga fler larm har dock inkommit… Inga förgiftningar är kända i Sverige. Äldre personer med nedsatt njurfunktion gör dock klokt i att avstå från öronmusslingen.”

0

buffy

18 sep 2014 kl. 20:31

De dog av encefalopati, (störd hjärnfunktion till följd av t ex lever- eller njursvikt eller annan metabol förändring (syrebrist etc,)) De hade redan problem med njurarna innan de åt svampen. 59 personer blev sjuka, 17 dog. För många dödsfall för min smak, man vet ju kanske inte exakt hur kuranta ens njurar egentligen är.

http://namyco.org/publications/mcilvainea/v20/pleurocybella_toxin.html

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone