0 493 visningar

6 svar

Skogsriska blånar vid avkokoning

mumrik

18 sep 2014 kl. 00:31

Har jag inte lagt märke till förut. Kan den göra det eller har jag plockat den hypergiftiga cyanidriskan? ;-)

Skämt åsido, kan det bli så här eller är det något fel på dem?

0

Skogsriska blånar vid avkokning

mumrik

18 sep 2014 kl. 01:09

Avkokning. Stön.

0

Helene

18 sep 2014 kl. 02:31

Hej Mumrik!
Ja, det blir så ibland, vet inte om det beror på växtplats eller annat.
Blev också skeptisk första gången det hände mig, för några år sen. Dock hände det inte med årets avkok som jag avslutade igår. Bilden visar skogsriska och inget annat.

0

mumrik

18 sep 2014 kl. 11:14

Jaha, då så. Såg så lustigt ut, bara intill skivorna liksom. Tack!

0

H-G

18 sep 2014 kl. 17:58

Jag ställde ut en gryta med skäggriskor för avkylning över natten häromdan, de hade kokt en kvart cirka. Dan efter var det också några likartade, blånade svampar. Tror det är ofarligt, annan svamp blir ju blå. Och lammtickor blir ju obehagligt blå-svarta när man steker dem, smakar ju bra ändå.

Dock, mer märkligt var att de kryddfrön som kokat med hade grott! De hade grodd i alla fall. Det är jag nästan säker på att de inte hade innan. Hur i helskotta går det till…eller är fröna kokta och döda och vecklar ändå ut en grodd?

0

mumrik

18 sep 2014 kl. 18:12

Låter ju helknäppt med groddarna! Det kan inte vara så att de var groddade före det blev torkada och det kanske inte syntes så tydligt i torkat tillstånd?

Tack för tipset om lammtickan också. Har missat att den blånar.

0

H-G

18 sep 2014 kl. 18:54

Undrar om jag inte ser en liten intorkad historia till grodd på fröet, måtte ha fällts ut när kornet blev kokt.
Dött men blött sålunda, lite grand som en irländsk begravning.

Lammtickan svartnar snarare, reagerar, tror jag, med järnet i stekpannan.  Har skaffat en keramisk stekpanna, skall prova att steka dem däri, få se om man slipper svartnandet

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone