0 596 visningar

8 svar

Äntligen Kungschampinjon!

Mallan

18 sep 2014 kl. 08:16

Hej

Äntligen har vi hittat Kungschampinjoner. Har endast sett en när jag var mycket liten och pappa hittade en.

Så plötsligt stod de där :) Verkligen jättefina och otroligt tunga och stora i jämförelse med snöbollschampinjoner.

Samtidigt så har vi ju som sagt aldrig hittat kungschampinjon förut så jag tänker mig att det är säkrast att ändå skicka ut lite bilder om vi nu mot all förmodan skulle ha hittat något annat än vad vi tror. I våra svampböcker finns det ju inget att förväxla med och man ser ju att det är champinjoner :)

Visst är det kungschampinjoner?

Kungschampinjoner?

0

Michael Krikorev

18 sep 2014 kl. 11:00

Det ser inte ut som kungschampinjoner. Speciellt de två sista bilderna ser mer ut som någon art i giftchampinjongruppen. Det finns ett par fjälliga champinjonarter som är sällsynta (Agaricus phaeolepidotus och A. moelleri), där fjällen har en gråaktig färg.

Kungschampinjonen har bruna fjäll, och doftar starkt och gott av mandel. Giftchampinjonerna (inkl. de med grå fjäll) doftar först svagt. Lägger man dem i stekpannan luktar det obehagligt, beskrivet som karbol eller bläck.

0

Michael Krikorev

18 sep 2014 kl. 11:03

Dessa anses svagt giftiga och kan ge illamående, så inget att äta alltså.

Däremot ett spännande fynd, eftersom dessa champinjoner med grå fjäll är sällsynta och vi vet inte mycket om deras utbredning i landet.

0

Jonet

18 sep 2014 kl. 11:51

Har tittat lite på Agaricus phaeolepidotus och A. moelleri och bilderna är ganska lika men i verkligheten är fjällen brunare än de är på bilderna och de luktade väldigt gott (mandel).Beskrivningar på Agaricus phaeolepidotus och A. moelleri säger att hatten är 5-10 cm och de största som vi hittade var närmare 30 cm. Vi har torkat dem och avvaktat att äta tills vi fått bekräftat vad det är. Har tyvärr ingen möjlighet att mikroskopera…

0

mumrik

18 sep 2014 kl. 11:59

Å vilken plåga! Jag lider med dig.

Jag tycker fjällen ser bruna ut på bilderna också. Färger kan vara jäkligt knepigt på datorn. Hoppas du lyckas få säkert ID.

0

Mallan

18 sep 2014 kl. 12:52

Tack för input. Visste ej om att det fanns en gråfjällig variant.

Färgen på dessa var tydligt brun. Jag laddar upp en bild till men det är svårt när de måste förminskas så mycket.

Lukten var samma som snöbollschampinjon tyckte jag. Angenäm. Vi har plockat mycket snöboll.

Önskar att vi hade kunnat visa dem för någon innan vi torkade dem. Vill ju inte det ska vara en variant man får ont i magen av.

Men som sagt, oavsett bildens färger så var färgen vackert brun, inte alls drag åt det grå. Lukten var ..ja om inte samma som snöboll så väldigt lik.

Storlek och bättre färg på champinjonerna

0

Michael Krikorev

18 sep 2014 kl. 13:25

De två svamparna med bruna fjäll och utvecklade hattar på första bilden (och de i senaste inlägget) skulle kunna vara kungschampinjon. Om de har den typiska mandeldoften. Det är främst de två andra bilderna med de unga knopparna som jag misstänker hör till giftchampinjongruppen.

0

Mallan

18 sep 2014 kl. 14:09

Halloj igen

Vi hittade allihop på en yta på ca 1 m2. Så de växte tillsammans. fanns flera gamla också. Tror du det kan vara olika sort ändå? Osäker på om jag luktade på de små också eller om jag bara luktade på de stora. Kanske bara på de stora och då vet man ju som sagt inte helt om de små luktade likadant men en sak är säker och det är att även de små hade guldbrun färg, om än lite ljusare. När man kallar dem “små” är det inte helt rätt för även de små var rejält stora, större än eller lika stora som den största ej utslagna runda fina snöbollschampinjon jag sett.

0

Michael Krikorev

19 sep 2014 kl. 00:29

Ja, de på bild 2 och 3 är definitivt inte kungschampinjon. Det ser man bl.a. på undersidan av ringen (tvåskiktad ring, varav det undre skiktet uppskrucket i kantiga bitar. Kungschampinjonens ring har en flockig undersida). Med största sannolikhet är det någon art i giftchampinjongruppen.

Visst kan olika arter av champinjoner växa alldeles intill varandra. De största exemplaren är möjligen kungschampinjon, men inte de andra.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone