Denna Dermocybe (?) hittade jag i ett myrområde (Einsiedeln, Schweiz) intill björk och längre bort också gran. Skivorna av den ena svampen var fint olivgult, men det synns inte bra på bilden. Jag tänkte på tubarius eller huronensis och med Funga Nordica kom jag på tubarius då (mörkbrun KOH-reaktion på skivorna, cystider utan gul innehåll). Men sporerna är helt för små, dom når nästan aldrig över 9.5 my… så jag undrar om det också kan vara något annat?
I Moser nämns en C. palustris med sanna små sporer…
Som jag ser färgerna i bilden stämmer de dåligt med din beskrivning, och ser inte ut som Dermocybe.
Men om man utgår från din beskrivning är det antagligen fråga om C. chrysolithus Kauffm. som har sporer 7-10 långa. Namnet C. tubarius förmodas vara en senare synonym eller form med längre sporer. C. chrysolithus är ofta funnen i Europa.
Tack så mycket för era svar. Jag var borta en tid, därför skrev jag inte tillbaka…
C. chrysolithus passar nog bra. Kände inte till denna varianten. Sista vecka var jag i Entlebuch och där hittade jag igen liknande spindlingar i en myr med björk. Men många sporer var då över 9.5 my och basidierna var ofta lite gula så jag bestämde dom som C. huronensis.
Har tittat på C. sommerfeltii men tyckte inte att det stämmde ritkigt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.