Hej!
Är det någon som vwet vad detta är för svamp, min valp åt troligen en bit av en sådan nu på morgonen.
De två första bilderna är av den svampen som valpen hade i munnen, den sista är på en liknande jag hittade på samma plats
Irene, har du någon källa på det och vilka andra arter gäller det också i så fall? Jag har googlat efter bästa förmåga och hittar ingenting. Är väldigt intresserad av detta..
I den här gamla tråden verkar uppfattningen att detta inte stämmer vinna. Se de två sista inläggen, speciellt citatet från Strömsholm (som inte går att hitta längre då de blivit uppköpta och den gamla sajten är borta).
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=184420&fnr=1&sok=&Start=&Offset=&ipos=7
Jag hittar inte mycket fakta tyvärr. Här och där nämns honungsskivlingen som farlig för hundar.
Möjligen grundar det sig på att
en fransk mykolog, Paulet, använde en hund som försökskanin när han testade olika svampars giftighet, och den dog när han testade honungsskivlingen. Det var på 1800-talet, och sannolikt användes en ganska stor dos.
Eftersom det förekommer regelbundet att människor blir sjuka av honungsskivlingar, måste man nog räkna med att även hundar kan bli det. Förutom matsmältningsproblem kan även lever och njurar påverkas.
Hej!
Tack för alla svar, jag har nu varit hos veterinären med lille Melvin och han fick kräkmedel och så ska jag ge honom kol. Veterinären visste inte hur giftig honungsskivling är för hundar men tog det säkra före det osäkra. Lille Melvin mår ialla fall bra just nu.
Bra det, Susanne.
Så mycket mer kan väl inte göras, och då går det säkert bra för lille Melvin.
Det är svårt sånt där. Samtidigt som man inte vill överdriva riskerna, skulle man ha svårt att förlåta sig själv ifall det hade slutat illa bara för att man inte gjorde något..
Skrev mitt inlägg efter att ha skummat en rad sajter som tar upp ämnet hundförgiftning (North American Mycological Association, Veterinary Medicine etc) och inte hittat honungsskivlingen bland alla svampar som räknas upp.
Bra att Irene reagerade - jag kände inte till Paulets försök!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.