Ja, det uttrycket ser man ofta när det gäller vissa svampar och alkohol. Men menar man det bokstavligen?
Om man vill testa om man tål någon av dessa svampar ihop med alkohol, är det värsta man kan vänta sig att man får ont i magen och kräks, eller är det frågan om en verkligt antabusliknande effekt, något som är betydligt värre än att kräkas?
Jag tror att det är mest så att när man dricker alkohol och läser samtidigt i en svampbok så kan man få hallonsinasioner. Då kan man tro att man läser en bok om t. ex. trädkryparens förmåga att flyga baklänges.
Om effekten kvarstår i mer än 2 dagar bör man bortse från vad man trodde att man läste. Därmed undviker man att få ont i magen och/eller att kräkas som skulle kunna vara betydligt värre.
Detta är min teori men för all del, jag kan ha fel…
Grå bläcksvamp innehåller coprin som är samma ämne som är den verksamma substansen i antabus. Så den är det säkrast att inte prova sig fram med.
Jag känner en person som blir våldsamt magsjuk av trattkantareller tillsammans med vin. Utan vin tål han trattisar.
Eldsopp är en annan svamp som har rykte om sig att kunna ge obehagliga biverkningar ihop med alkhol, men jag har för mig att en av SGs legendariska svampkunniga har testat och undkommit oskadd.
Jo, bläcksvamp vet jag, men alla dessa andra. Jag har ju en känsla av att man mest syftar på att svampen + alkohol är en dålig kombination, inte på att effekten verkligen liknar den av antabus.
Mina torkade rimskivlingar ligger här och liksom skriker på röttjut. ;-)
Här finns så mycket färsk information om matsvampar och deras (eventuella) gifter att man inte orkar läsa det mer än bitvis.
http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:733528/FULLTEXT01.pdf
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.