Med tanke på arten av en eventuell förgiftning tänker ivf jag inte äta den mer.
http://svampguiden.com/011015_riddarmusseron_slv.asp
Jag hittar den inte alls, men har blivit bjuden förr och det var gott Ja, det verkar ju vara mängden som är avgörande, men jag vill inte äta av någonting som kan få så allvarliga följder och lita till att jag underdoserar mycket nog. Väntar tills det kommer klart besked om giftigheten.
Märkligt att “Nya svampboken” (2009)nämner den som matsvamp; både
Tricholoma flavovirens o, Tricholoma auratum. Visserligen har farliga förväxlingssvampar markerats, men ändå! - Har uppgifterna ändrats i den senaste upplagan eller är synen på denna svamp olik i Norge o. Sverige?
Jag tycker det är bra att det varnas, så får ju var och en avgöra själv sen.
Det händer ju så mycket på det här området. Inte så många som äter stenmurkla idag tror jag och vem anade förr att svartriskan innehåller starkt cancerogena ämnen? Svampar verkar vara små kemifabriker och det är nog fler arter som kommer att omvärderas vartefter mer bli känt.
Du nämner tobak och alkohol, Ragnhild. Det visste man inte heller var skadligt för inte så länge sedan. Det fanns t.o.m. speciella astmacigaretter som skulle vara bra om man led av den åkomman. Läkaren Calle Carlsson blev utskrattad så sent som på 70-talet (om jag minns rätt) när han propagerade för att gravida kvinnor borde avstå från alkohol.
Jag tycker den här utvecklingen är bra. Man får väl försöka att hitta sin egen ståndpunkt. Själv försöker jag äta och vara glad om ingen speciellt skadlig effekt är känd, men blir en sådan känd så omvärderar jag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.