0 478 visningar

9 svar

Äta riddarmusseron?

Ragnhild, V-by

24 sep 2014 kl. 17:42

Hur ställer sig forumets deltagare till att äta riddarmusseron?

0

mumrik

24 sep 2014 kl. 18:04

Med tanke på arten av en eventuell förgiftning tänker ivf jag inte äta den mer.
http://svampguiden.com/011015_riddarmusseron_slv.asp

0

Ragnhild, V-by

24 sep 2014 kl. 18:25

Tack för ditt svar. Själv hittar jag aldrig så mycket att jag bedömer att det skulle vara någon risk utan äter dom de enstaka gånger som jag hittar några.

0

mumrik

24 sep 2014 kl. 19:00

Jag hittar den inte alls, men har blivit bjuden förr och det var gott Ja, det verkar ju vara mängden som är avgörande, men jag vill inte äta av någonting som kan få så allvarliga följder och lita till att jag underdoserar mycket nog. Väntar tills det kommer klart besked om giftigheten.

0

Hans Myhre

24 sep 2014 kl. 21:52

Ridder musserongen er ikke godkjent som matsopp i Norge. Den kan gi sykdommen Rhabdomyolyse, (lekkasje fra tverrstripet muskulatur og det blir hjerteproblemer.Flere dødsfall i Frankrike og Tyskland.

0

SvenD

25 sep 2014 kl. 10:31

Märkligt att “Nya svampboken” (2009)nämner den som matsvamp; både
Tricholoma flavovirens o, Tricholoma auratum. Visserligen har farliga förväxlingssvampar markerats, men ändå! - Har uppgifterna ändrats i den senaste upplagan eller är synen på denna svamp olik i Norge o. Sverige?

0

mumrik

25 sep 2014 kl. 11:39

Det är kanske för att status är lite osäker. Det varnas ju för giftighet i texten ivf och står att man inte bör äta så mycket.

Hur länge har den varit ansedd som giftsvamp i Norge?

0

Ragnhild, V-by

25 sep 2014 kl. 13:45

Med tanke dels på att man varken tidigare eller senare hört om några dödsfall, dels på hur många människor i Sverige och kanske även i Norge som årligen dör i alkohol- resp nikotinrelaterade sjukdomar förstår jag inte denna rädsla för riddarmusseron.

0

SvenD

25 sep 2014 kl. 17:29

Om någon av riddarmusseronerna är giftig bör man givetvis inte äta den alls! Att inte äta den så ofta tycker jag är ett dåligt råd.
Vad säger den nyaste forskningen? Någon som vet?

0

mumrik

25 sep 2014 kl. 18:02

Jag tycker det är bra att det varnas, så får ju var och en avgöra själv sen.

Det händer ju så mycket på det här området. Inte så många som äter stenmurkla idag tror jag och vem anade förr att svartriskan innehåller starkt cancerogena ämnen? Svampar verkar vara små kemifabriker och det är nog fler arter som kommer att omvärderas vartefter mer bli känt.

Du nämner tobak och alkohol, Ragnhild. Det visste man inte heller var skadligt för inte så länge sedan. Det fanns t.o.m. speciella astmacigaretter som skulle vara bra om man led av den åkomman. Läkaren Calle Carlsson blev utskrattad så sent som på 70-talet (om jag minns rätt) när han propagerade för att gravida kvinnor borde avstå från alkohol.

Jag tycker den här utvecklingen är bra. Man får väl försöka att hitta sin egen ståndpunkt. Själv försöker jag äta och vara glad om ingen speciellt skadlig effekt är känd, men blir en sådan känd så omvärderar jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone