0 13022 visningar

11 svar

Åt toppslätssk. TRODDE VI, Snälla hjälp identifiera!! (supernojjig)

A

25 sep 2014 kl. 12:34

Hej kära svampplockare..

Nu är det så att jag och en vän hittade lite svamp som vi var övertygna på var Toppslätsskivlingar, häftigt tänkte vi och ät c:a 60 av dessa var.

Vi vet att vi var dumma som in i helvete efter att vi började göra mer research efter att vi ätit dom och inte blivit höga. Idioter är vi.

Men hursomhelst så blev vi såklart nojjiga som in i helvete när vi läste att det fanns många svampar som liknar toppsltsskivningen som är giftiga som bara attan.

Vi hittade dessa svampar i ett träsk mitt i skogen. Snälla, snälla hjälp oss identifiera dessa. Vi åt dom kl 16.00 igår (24/9) och har inte upplevt några symptom än så länge.

Plockade idag

0

Staffan

25 sep 2014 kl. 13:25

Nu är jag ingen svampexpert men jag tycker att det ser ut som

Gulbandad spindling
http://svampguiden.com/art/visa/cortinarius_gentilis

Jag föreslår att du lägger upp en bild till som är lite mer i fokus, så att någon som är bättre på detta kan identifiera den.

Är du orolig att det är en riktigt farlig svamp så ta med de du har kvar till akuten och säg att du trodde att det var trattkantarell ;)

Och håll dig borta ifrån icke-matsvampar i fortsättningen!!

0

A

25 sep 2014 kl. 13:44

Jag vet, fan så naiva vi var.. Men tycker inte riktigt den ser ut som den där du länkade, den har liksom vit fot när man plockar den.

Lägger upp två bilder till som har bättre fokus - snälla ta en titt om du är duktig på att identifiera svampar!

0

A

25 sep 2014 kl. 13:46

Här är andra bilden

0

mumrik

25 sep 2014 kl. 13:59

Jag antar att bilderna är mer högupplösta från början. Du kanske kan lägga upp dem nån annanstans (t.ex. http://tinypic.com/ ) och länka till dem där. Svamparna är så små och tunna.

0

Lars Ekqvist

25 sep 2014 kl. 14:02

Nej, det var nog inte den eftertraktade toppslätskivlingen. Biotopen, ett träsk i skogen stämmer inte. Toppslätskivlingen är mer av en gräsmattesvamp. Stockholms parker skulle kunna ge något. Men alla hallucinationer är inte trevliga, de kan slå fel och vara ytterst plågsamma.

0

A

25 sep 2014 kl. 14:18

Har varit i kontakt med giftinformationscentralen och de har kontaktat en av sverigest främsta svampexperter och hon sa att vi kunde vara lugna.. så nu litar jag på experten och försöker slappna av!

Tack för svar i alla fall!

0

Staffan

25 sep 2014 kl. 14:20

Hej igen!

Jag förespråkar att du gör följande:
“Är du tveksam om du ätit en matsvamp eller inte, ska du kontakta giftinformationscentralen eller närmaste sjukhus.”

Ta med svampen och egentligen kan du säga som det är eftersom du inte begått något brott. Eller så ljuger du och säger att ni trodde att det var trattkantareller (ni verkar inte vara några vana svampplockare så det kan de nog köpa)

Ingen idé att ni sitter där och väntar om det nu är något farligt.

Orrelanin som giftet heter i Gulbandad spindling och Toppig giftspindling visar inte symptom förrän om några dagar, därför kan det vara bra att agera redan nu

Så ring 112 och be att få tala med giftinformationscentralen!

0

Staffan

25 sep 2014 kl. 14:22

Ah, det var tur. Jag hann inte se ditt inlägg.

Sa de vilken svamp det var? :)

0

A

25 sep 2014 kl. 14:43

Nej men hon nämnde att det skulle vara någon släkting till toppslätskivlingen.

Hon lät övertygad om att vi är “in the clear” så att säga.

Jag tänker att om en av sveriges främsta svampexperter säger detta och det inte verkade vara någon tvekan lär det vara lugnt :)

0

Jonas

25 sep 2014 kl. 15:26

Tror det är skogslättsskivling… Den är även den hallucinogen, men mycket svagare, förmodligen därför effekten uteblev..

Toppisar känns i övrigt som att man får en puss tillbaka om du pussar på hatten.. Å den växer i kohagar och golfbanor, inte i skogen..

0

Karl S

25 sep 2014 kl. 16:07

Jag håller med om att din bild troligtvis föreställer någon art av spindling, antagligen gulbandad, Cortinarius gentilis eller möjligen en Dermocybe, som C. huronensis, som gärna växer i våtmark. Ingen av dessa innehåller orellanin. I äldre böcker angavs att gulbandad skulle göra det, men det har visats vara fel.

Även om era svampar inte är livsfarligt giftiga, så är det säkert inte särskilt nyttigt att äta dom.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone