Du har säkert redan en mobil och GPSen i mobilen funkar bra den med. Finns utmärkte appar. Gillar Orux och Osmand, båda för Android.
http://oruxmaps.com
http://osmand.net
Du kan plotta rutter som du sen följer (ingen för skogen men kan vara bra annars), låta appen rita in den rutt du verkligen följer, markera intressanta ställen (t.ex. var du ställde cykeln/bilen, ställde ifrån dig ryggan eller hittade 2 hinkar kantareller).
Gröna kartorna är 1:50.000, det tycker jag inte är tillräckligt. Nån som hittar skala 1:20.000 eller ännu hellre 1:10.000, i så fall var?
Jag som har uselt lokalsinne kör med både kompass och hand-GPS, jag vill ha telefonbatteriet kvar utifall att jag måste ringa utan att störa SOS-alarm.
Kontakta orienteringsklubbarna i trakten - om det finns några. Deras kartor är numera i allmänhet i skala 1:5000 - 1:15000 och mycket användbara. Jag sticker hål med en nål mitt i fyndlokalen, ritar en ring på baksidan (runt sticket) och skriver där vad som finns! Var själv tävlingsbanläggare under några decennier och mina banläggningskartor var användbara för svampplockning m.m. under några år - ända tills skogsmaskinerna ändrade villkoren!
Jag sparar de kartor jag får när jag köper Naturpasset varje år, nackdelen är att där inte står någon som helst namn-information, så det kan vara lite svårt att orientera sig när man vill försöka lista ut vilken väg som är vilken. Är det alltid så på orienteringskartor Jan A. ?
Nej då. På mina står en massa namn på gårdar, mossar, berg… Ett problem kan vara att kartorna ibland är väldigt gamla och saker och ting ändrar sig fort.
Köp absolut genom orienteringsklubb. Jag gjorde misstaget att köpa på kommunens turistinformation - till 3 gånger priset!
Som vanligt många ord från Mumrik…
Man ska använda så nya kartor som möjligt - inte köpa gamla och dyra. OL-klubbar som arrangerar tävlingar reviderar (i allmänhet) sina kartor inför varje större tävlimg. Här i Uppland kommer det att finnas många nyreviderade kartor den närmaste framtiden. Det har nämligen arrangerats SM-tävlingar här under en stor del av året - och några tävlingar återstår ännu.
De flesta OL-kartor innehåller tillräckligt många gårds- och andra namn för att det ska vara fullt möjligt att veta var man är!
Med hjälp av t.ex. väg- och vattennät, bebyggelse m.m. bör det annars vara tämligen enkelt att placera in OL-kartan i ett “större sammanhang”.
Kontakta klubbarna!
Lita absolut inte på gpsen i mobilen! Man måste ha en handheld GPS. När mobiltäckningen fallerar så har man ingen nytta av mobilgpsen. På Söderåsen i Skåne finns fan ingen mobiltäckning t ex.
Jag har en enkel jättebillig Garmin utan kartor, den hittar man tillbaka till bilen med (och man kan lägga in svampställen som waypoints). Nu har jag iofs tänkt skaffa en finare variant, men den jag har duger i händelse av vilsegång, bara man waypointar bilen då =)
Hej ,
Jag behöver köpa en GPS för att orientera mig i skogar i Frankrike.
Är totalt okunnig i frågan om markGPS. Gäller kartorna på GPS enbart för Sverige eller för hela Europa som det gör med en vanlig bilnavigator?Måste man köpa till karta kartor? Någon som vet? Jag behöver den absolut enklaste modellen med kartor .Tack för ditt svar,
ClEr.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.