Hej! Var idag ute i svampskogen och hittade bland annat en svamp som jag förgäves sökt namnet på i mina svampböcker. Den är ca 27-28 cm hög inklusive “roten”. Hatten är ca 7,5 cm bred. Den har skivor som är ljusa men inte kritvita. Foten är i samma färg som skivorna och något vriden. Ovansidan är glänsande brunbeige med en mörkare brun puckel mitt på. Växtplatsen är blandskog. Hade tänkt bifoga bilder men vet inte hur man gör. Tacksam om någon kan stilla min nyfikenhet på vad detta är för svamp.
När du skriver inlägget finns ett fält under det där du skriver ditt namn. “Jag vill inte bifoga bilder” är förvalt. Välj istället “Jag vill bifoga bilder” och klicka på SKICKA. Då dyker ett nytt formulär upp där där du kan söka efter bilderna på hårddisken på vanligt sätt. Det förvirrande och ovanliga här är att det är en process i två steg.
Med “Sågnagelskivling.” avsåg jag givetvis inte Gunvors svampar utan den som Jonet avbildat. Denna liknar nämligen en sådan!
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=227269&fnr=1&sok=Jan
Det regnade när vi plockade den men jag minns inte om hatten var slemmig eller bara blöt. Tycker både hatten och skivorna ser ut som de många rynkrotingar jag hittat efter denna. Foten brukar vara mycket klenare men när jag tittat på bilder på rynkroting så har jag sett många med lite kraftigare och även “förlängd” fot så jag tror att min är en rynkroting men jag känner inte till sågnagelskivling så jag kan därför inte förkasta den.
Det finns beskrivning av rynkroting i Funga Nordica.
Här citeras makrokaraktärerna:
“Cap smooth, viscid to slimy, shiny; without pileocystidia. Cap 15-120 mm, conical to convex, later expanded, radially rugose-wrinkled, buff to greyish brown; gills distant, white, often with brown edge, at least near cap margin; stem 50-250 x 3-10 mm, cylindrical or widened downwards, up to 20 mm broad at base, fibrillose, whitish to pale greyish brown, long rooting.”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.