0 407 visningar

10 svar

Min största svampupplevelse!

Annette Landin

19 sep 2006 kl. 19:31

Idag har jag varit med om något fantastiskt! Kl 8, 15 i morse träffade jag en “svampman” som jag har fått kontakt med genom denna förträffliga sajt! Vi åkte hem till mig och hade en kort lektion om grunderna gällande kremlor och sedan bar det ut i skogen, dit vi även fick med oss en nyfiken granne :=) Sen fick vi lära oss olika sorters kremlor, riskor, skivlingar, musseron, vaxingar mm Vi hittade även en massa trumpetsvamp, kantareller, KJ, soppar och mängder av små fina röksvampar. Vi var ute i skogen till klockan 14.00 sen var det dags att tillaga svampen…Det blev Tagliatelle med mandelriska i en frisk tomatsås, gräddig stuvning på röksvamp & persilja serverad på baguette och en frisk, syrlig sallad på skäggriska och fårticka…Det hela avslutades med kaffe och mörk choklad! Jag är denne “svampman” evinnerligt tacksam! Detta var den bästa preesent jag någonsin har gett mig själv!!! Bifogar en bild på “svampmannen” när han i sin tur fotar…vaddå...svamp :=)

0

Lena B

19 sep 2006 kl. 19:50

Gud vad avundsjuk jag blir ! vore underbart att få med sig en sån “svampman” i skogen. Jag förstår att du är nöjd att fått lära dig så mycket nytt.
Var hittade ni all denna underbara svamp ? (du behöver inte säga plats, bara område/stad !)

0

Annette Landin

19 sep 2006 kl. 19:51

Återigen är det Åkersberga, norr om Stockholm som har fullt med svamp i skogen. Om du bor i närheten…är det rättare sagt Gottsunda/täljö skogen :=)

0

Stella

19 sep 2006 kl. 19:52

Men visst var det ni som träffades i Åkersberga? Kom just på att det är nära mig…

Jag vill gärna följa med ut nån gång också!

Det låter fantastiskt roligt! Både att äta och plocka svamp…

0

Annette Landin

19 sep 2006 kl. 19:52

Vore jättekul!

0

Lena B

19 sep 2006 kl. 19:53

När jag hör hur mycket svart trumpetsvamp det finns i de trakterna önskar jag nästan att jag bodde där !!!
Häromkring finns inte så många sådana, har bara hittat ett litet ställe.

0

Lena B - Hjo???

Annette Landin

19 sep 2006 kl. 19:54

I så fall har jag ett trumpetställe du kan få....

0

Lena B - Hjo???

Lena B

19 sep 2006 kl. 19:55

Är det sant ! finns det så snälla människor ???
Maila mig då lena_habo@hotmail.com

Har du bott där ???

0

Lena B - Hjo???

Annette Landin

19 sep 2006 kl. 19:59

Nu har du fått dem…på mailen

0

Lena B - Hjo???

Lena B

19 sep 2006 kl. 20:10

Tack snälla Anette !
Har mailat dig tillbaka !

Värst vad hemlig jag blev nu då !!!

0

Lena B

19 sep 2006 kl. 20:50

Anette ! har mailat en fråga till dig !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone