0 510 visningar

26 svar

Min första misslyckade utflykt!

Tanja V

19 sep 2006 kl. 19:36

Ja, nu tänker jag beklaga mig så läs inte vidare om du inte orkar “lyssna”!! Jag har precis kommit hem från mitt livs första totalmisslyckade skogsutflykt! Backen där jag o min dotter skulle leta rödgul trumpet var fullständigt skövlad, som om nån skulle dammsugit den! Låg några små ynka trasiga svampar kvar som väl ramlat ur korgarna i rena förskräckelsen. Till råga på allt blev vi attackerade av svärmar av älglusflugor - vidriga kryp! Vi hade dem överallt, i håret, innanför kläderna - you name it! Så det var bara att springa till bilen o åka hem. I morgon åker jag till en vildmarksbutik o köåer en mygghatt! Sen får jag hoppas att de som dammsugit skogsbacken får njuta av sina trumpetsvampar i alla fall!
Tack för att jag fick gnälla av mig - nu ska jag ta ett glas vin för att lugna nerverna! :-) Har någon kommit på nåt sätt att undvika dessa lusflugor så tar jag tacksamt emot tips!

0

Totte

19 sep 2006 kl. 19:40

Usch det låt inte alls trevligt, o jag som ska ut i morgon, då e det bara att förbereda sig på älgflugsattack helt klart :(

Har inga tips mer än att vifta bort dem men det är ju svårt som sagt var.

Hoppas vinet smakade :)

0

Nina

19 sep 2006 kl. 19:49

VAD är älglusflugor?? Aldrig hört talas om, var i landet finns de?? (Som om det inte räckte med myggor, fästingar. bromsar)

0

Marie1

19 sep 2006 kl. 19:50

Ja jag kan bara beklaga!
Förstår att ni laddat inför en härlig svampdag och att besvikelsen är stor.
Och de hemska Älgflugorna ska vi inte tala om. De kan ju verkligen sätta ner entusiasmen att söka svamp. Du gör rätt i att ta dig ett glas vin. Må nästa utflykt bli roligare och att din dotter ej blivit skrämd av krypen.

0

Bild på "hatobjektet"...

Ina

19 sep 2006 kl. 19:51

0

Nina

Marie1

19 sep 2006 kl. 19:55

Älglusflugor finns där det är mkt vilt eller andra fän. Jag har mött dem i Småland bara, aldrig här i Tyresö där jag bor så möjligen att de trivs bäst på landsbygd.
I alla fall äckliga kryp som kravlar runt som små krabbor i ditt hår och sen släpper sina vingar för att suga blod av dig.
Jättesvåra att få tag i för de lägger sig så platt. Urs!

0

Nina

per d

19 sep 2006 kl. 20:06

tur man plockar sin svamp i danmark som är garanterat fritt från älgar, men en älgfile till kantarellerna är ju aldrig fel !

0

Nina

Tina Nordberg

19 sep 2006 kl. 20:07

Det är bara att komma igen, bit ihop. Skål. Urk för flugorna.

0

Parasiterar inte på människor

Birgitta D

19 sep 2006 kl. 22:54

Så stod det bredvid bilden. Mig biter dom i alla fall. Jag får stora bölder efter betten. Dessutom är det hur mycket som helst i min svart trumpetsvamp skog.

0

lilla my

20 sep 2006 kl. 08:28

Tanja, jag hoppas vinet var gott, det unnar jag dig efter en sån pärs. Bättre lycka nästa gång!

0

Tanja V

20 sep 2006 kl. 10:22

Tack för all förståelse o tröstande ord ;-) Jo tack, vinet var gott och nerverna lugnare idag…! I eftermiddag blir det att leta mygghatt - de jädrans krypen ska inte få mig att avstå min käraste hobby och avkoppling!!!! Fortsatt trevlig (och älglusflugefri) svamphöst önskar jag alla!

0

Birgitta D!

Ina

20 sep 2006 kl. 11:24

Att dom inte parasiterar på människor betyder att dom inte överlever någon längre tid och att dom inte han fortplanta sej på oss. Vi kan alltså inte “få älglöss” på det viset att vi måste ta till lus-schampo för att få bort dom. Dom biter oss och det är superobehagligt, men mer skada kan dom inte göra oss.

0

Birgitta D!

Tina Nordberg

20 sep 2006 kl. 12:36

Och det är skada nog det Ina.
Igår hittade jag 7 stora Stolta fjällskivlingar o några stora Kungachampinjoner och samtliga hade passerat bäst före datum. Dessbättre inga Älgflugor.

Ha det gott i skogen

0

Tanja!

MariaB

20 sep 2006 kl. 20:22

Lider med dej.
Vi har haft massor här i Nås också den senaste veckan. Några står man ut med, men när 20-30 st börjar ta sig in under kläderna…Panik.
Det är mycket hela vägen mellan Nås o Gagnef, men idag åkte jag mot Leksand (Från Dala-Järna, över skogen)och var ute hela dagen utan en enda lusfluga, så det är ett tips.

0

Tanja!

Birgitta D

20 sep 2006 kl. 20:55

Misslyckat. Jag hade en otäck upplevelse idag var ute och plockade svamp blek taggsv. rimskivling olivvaxing (vilken jag åt för första gången förra veckan) samt naturligtvis trattkantareller. Efter att hittat ett ställe med hur många liter som helst reste jag mig och skulle gå vidare. (ja vart då) hade snurrat runt och hade ingen aning om åt vilket håll. Hade min mans råd i ryggen gå med solen i ryggen så kommer du till sjön där bilen stod. Det var bara det att solen hade gått i moln och naturligvis gick jag åt fel håll hamnade i världens urskog men måste i alla fall nedåt. Efter en timme hittade jag vägen och yttrligare 1/2 timme bilen. Där stod bara min mans korg men ingen gubbe. Han var ute och letade efter mig. Hjälper det med GPS.

0

Birgitta D

20 sep 2006 kl. 21:16

Som tur fanns det inga älgflugor just idag i den skogen. Då hade jag nog lagt mig ner och dött.

0

Affe

21 sep 2006 kl. 01:05

Birgitta D, blev det några “nya” fyndplatser då?

0

Lena M

21 sep 2006 kl. 07:28

Birgitta. Jag har gått vilse minst en gång per säsong, presis som du gjorde nu. Men jag har införskaffat en GPS som tar mig tillbaka till utgångpunkten ( bilen ) för det är inte alltid solen skiner.
Det finns ju många funktioner på den som jag ej kan, men jag markerar var jag går in i skogen, sedan när jag skall hem tar den ut kompassriktningen tillbaka.
Suveränt tycker jag som aldrig går samma väg tillbaka.

0

Fästingflugor!

Brittis

21 sep 2006 kl. 07:50

Till och med i skåne finns dessa ä“räliga” kryp! Jah visste inte förr vad det var och kallade dem “fästingflugor” då de sitter kvar lika hårt som fästingar när man försöker bli av med dem! Hua de är äckliga! Hittade en i nacken en gång timmar efter att vi kommit hem, trots igenkamning av håret vid hemkomst! Vin är berättigat vid deras attacker!!

0

Mygghatt införskaffad!

Tanja V

21 sep 2006 kl. 07:59

Nu kan de äckliga krypen ta o slänga sig i väggen! Jag har köpt en redig mygghatt, ser ut som nåt ur “Mitt Afrika” men i helgen ska jag ut o plocka svamp!!! :-)

0

Birgitta D

21 sep 2006 kl. 14:19

Nja, när jag märkte att jag var vilse så hade jag inte lust att leta mer trattkantareller. Dessutom hade jag ju nästan korgen full. Lena, det låter som om man ska köpa en GPS. Visar den också var det är framkomligt i skogen.

0

GPS

Brittis

21 sep 2006 kl. 17:26

Vad kostar en sådan?

0

Älgflugor:(

Emalin

21 sep 2006 kl. 18:45

Jag hatar också dessa äckliga kryp!! Idag hade jag ett antal på mig efter min sedvanliga skogspromenad, jag får hellre fästingar än lusflugor!!

2 liter kantareller fick göra det värt att stå ut med kräken!

0

Älgflugor:(

Totte

21 sep 2006 kl. 18:54

Var ute i går o hade kankse någon älgfluga på mig men annars lyste de med sin frånvaro vilket gjorde mig glad :) I annat fall hade jag åkt hem…

Fundrar på om det kan vara så att den jackan jag har på mig i skogen o byxorna är för glatta eller hur jag nu ska förklara det för att dessa äckliga kryp inte sätter sig fast? O kepsen är ett måste jämt o den är lysande gul orange, kanske de inte tycker om färgen?

Sedan rollar jag på mig Mygga på kepsen, runt stövlarna o lite på byxbenen o på händerna o har alltid gjort så av ren vana, kankse det är det som är tipset???!

0

Hej tanja!

Mamma Mu

25 sep 2006 kl. 02:39

Åh, visst är dom vidriga.Fick på mig(huliganflugorna)idag, *ryyser* uääck.Så till helgen när jag ska till stugan i Bergslagen så åker mygghatten på och sen spraya kläder med nått riktigt starkt, försäkerhets skull så ska jag nog tejpa igen ev glipor också!! Trist att man ska få panikus när man bara vill ha svampus.  Ha det gott!

0

Bra namn!

Tanja V

25 sep 2006 kl. 07:47

Jag ska också börja kalla dem huliganflugor! Bra namn! Var ute i lördags på ett helt annat ställe, brorsan hade tre flugor innanför skjortan när vi kom hem så de är tydligen förtjusta i min släkt… De heter ju ÄLGlusflugor, då kan de väl hålla sig till älgarna :-( Det blev en del svamp ändå - fina tegelsoppar o en hel del blek taggsvamp!

0

Lena M

25 sep 2006 kl. 09:15

Jag vet inte heller vad älgflugor är. Har iallafall inte märkt av dem här i Gästrikland och älgar finns det ju och en björn som lufsar här i krokarna f.n.
Och Birgitta, att GPS:en kan läsa av terrängen vet jag inte, men knappast trolig. Det fodras nog en karta till det.
Priserna varier , det beror nog på hur avancerade de är. Min Garmin kostade runt tusenlappen om jag inte minns fel. En nackdel med den är batterierna tar fort slut, så det gäller att ha extra sådana med sig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone