Den här vita svampen (kanske 20 ex) växte på en gräsmatta i en trädgård utanför Eslöv, Skåne 2014-08-12. Jag trodde vid första anblicken att det var champinjoner men det var det inte. Även stora ex hade ljusa, svagt rosa skivor. Storleken var som för champinjoner. Någon som vet vad det kan vara?
20140812 Eslöv
Jag vet inte om det är kalkrik mark i Västra Strö =( Det är utanför Eslöv. I Skåne, då. Det är nära en åstrand. Jag noterade inte någon särskild rodnad, har tidigare hittat både skogs- och blodchampinjon. Hann dock inte undersöka så noga. Får göra det nästa sommar =)
Men borde inte så stora ex av champinjon ha mörka skivor? Lukten var champinjonlik men med en lite kväljande eller äcklig bottennot s a s.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.