Jag måste bara fråga… Nu har jag plockat Rimskivling hela hösten (eg. har jag gjort det i flera år) men fortfarande inte lyckats tillaga den… Kan jag få några stalltips på hur ni brukar göra med denna svamp? Jag får liksom inte riktigt grepp om den.
Det kan ha att göra med att jag tycker att den ser ganska giftig ut och har svårt att komma på hur man ska göra…
Tips emotages tacksamt!
Med vänlig hälsningar från Stella som gärna plockar men inte lika gärna äter…
Samma här, den “känns giftig” den ser ut som den är giftig- jag vet inte vad det är heller, har i år för försdta gången fattat vilken svamp det är men vill inte plocka den då den “känns” förvillande lik många giftiga skivlingar-utan att jag kan precisera vilka
Steg 1
Lär er att identifiera rimskivlingen så att ni till 100% vet vad ni plockar!
Steg 2
Greppa den om foten och håll den stadigt medan ni avlägsnar ev. barr, jord och torra löv som fastnat på hatten.
Skär den mitt itu för att kontrollera att den är fri från maskangrepp.
Steg 3
Lägg den i svampkorgen och bär hem den.
Steg 4
Finrensa och skär den i bitar av valfri storlek.
Lägg i stekpanna och värm till “vattnet går”.
Tillsätt smör och stek dem till dess önskvärd konsistens uppnås.
Kan med fördel även gräddstuvas eller användas i såser.
Smaklig måltid!
Annette, din skog är full med rimspindlingar, men eftersom man har inte en klar bild om Cesium innehållet, är den fortfarande en risksvamp, oavsätt vad olika experter tycker.Speciellt barn och väntade mammor bör avstå tills bilden har klarnat.I Frankrike och Italien har man tagit rapporterna på allvar. Dr.F.Bellù (Kancer doktor och framstående mykolog)som var i Sverige för 2 veckor sen, sa att i Norditalien har svampfolket slutat plocka den.
Dessutom en del otrevliga biverkningar tillsammans med alkohol hos en del svampätare.Sist, peppar dödar aromerna i svampar.Nu kommer väl Klas att säga"sluta skrämmas"Men….det finns så många andra lika goda svampar i skogarna just nu.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.