Hej!
Jag anser mig ändå vara en något sånär “duktig” svampplockare, och har plockat ett 30-tal ätliga svampar. En svamp som dock ännu gäckar mig är den svarta trumpetsvampen. Jag bor nere i Skåne, och plockar således mest i lövskogar, mycket bokskog. Det jag har kunnat läsa mig till är “leta bland gamla löv” och “på fuktiga platser”. Det har dock inte hjälpt mig :-/ Vad gäller andra svampar tycker jag det är enklare att ha på känn vilka svampar man kan tänkas hitta utifrån vilken typ av lokal man traskar runt i. Nu känner jag att jag behöver lite mer tips och tricks från er bevandrade! Är det en extra svår svamp att hitta, månne?
Var ska jag leta?
Stort tack på förhand för tips!
På de få ställen jag känner till (plockar i Uppland) finns det hasselbuskar i anslutning till dem. Även flera ekar i närheten. De är mycket väl dolda, man får sitta på huk och peta bland löven och lyfta på mossan och rätt vad det är hittar man några trattar.
Nu i oktober börjar det nog bli lite sent för dessa, hittade endast en knappt tjänlig trumpetsvamp i helgen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.