Jag har ett gäng svampar som jag hittade igår och som jag har problem med. De här två arterna växte tillsammans kring en högstubbe av ett lövträd (ädellövträd eller asp). När det gäller dessa har jag en aning om vilken riktning jag ska åt och har funderingar kring släkte/art men vill gärna ha synpunkter på dessa.
Serie 1: Denna fanns i mycket stor mängd runt och även en bit upp på högstubben. Kraftigt hygrofan. Den har mörk spormassa och pleurocystider med kristaller. På denna är min gissning Psathyrella cernua.
Den här såg jag bara en av bland alla svamparna i serie 1. Den är någon cm i diameter. Den har ljusbrun spormassa och citronformade sporer som är mindre än 11 my och den har pleurocystider. Spermatisk lukt. Jag gissar på att det är en Inocybe och hamnar på Inocybe muricellata vid bestämning.
Jo, fast det är inte så svårt att se det i ett krosspreparat. Cheilocystiderna i skiveggen och pleurocystiderna insprängda i skivorna..
Annars får man göra ett väldigt tunt tvärsnitt av skivan för att få pleurocystider i kanten istället (pilligt) - men ändå krossa preparatet hårt för att urskilja formen och storleken på hela cystiden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.