Serie 1: Växte intill en asp och en gran, men asp dominerade i beståndet. Sporer mandelformade, ca 10,5 x 5,5, väldigt svagt vårtiga. Lukt speciell, kan inte beskriva den. Den här tror jag är Cortinarius argutus, asprotspindling. Stämmer det?
Serie 2: Växte i en öppen hage som betas av hästar. I närheten fanns gran och björk. Jag tycker den ser så speciell ut men sin rödaktiga färg och glesa skivor, men kan ändå inte komma rätt. Sporerna är nästan, men inte helt, runda och kraftigt vårtiga. Hoppas det går att få något namn på denna, nyfiken på vad det är.
Jag tror din andra bild visar en spindling. När jag såg den först slogs jag av likheten med C. anthracinus om man bara ser på strukturen och formen, och bortser från hattfärgen. Den kanske har starkt rödstick?
Sporerna ska vara trubbigt ellipsoida, kanske inte riktigt så runda som på din bild, så jag är långt ifrån säker.
Den var tydligt rödaktig och jag tror att färgen på fotot är ganska ok. Det fanns bara en fruktkropp och jag har gått runt och försökt hitta fler, men tyvärr gjorde jag inga fler fynd. Det var ganska långt till närmaste äldre träd men det fanns en hel del björksly och någon tallplanta där svampen växte. Den får nog förbli obestämd så länge.
Tack för hjälpen Karl och Irene!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.