Hej! Grannens barn kom över i förrgår med mina favoriter taggsvamp. Dom hade även med sig två andra svampar, som är äldre exemplar och som nu har gulnat något sen igår…Någon gång såg jag en vit flugsvamp i skogen och tror att dessa också är det fast kanske äldre exemplar?Dom hade en ring som nu är borta på bilderna och en klumpig fot (slida??)
Kommer nog inte att tillaga dessa , men vill gärna veta så jag kan upplysa grannbarnen om att man inte bör plocka vita svampar. Så, är dessa vita flugsvampar? Eller kanske vitgula flugsvampar? Väldigt tacksam för svar.
Mvh
Okänd vitsvamp
Den jämt cirkelformade hatten, och den relativt “ofnasiga” foten, tyder på vitgul flugsvamp. Men jag skulle inte våga utesluta vit flugsvamp till 100% enbart efter bilderna.
Lätt att skilja dem på doften. Vitgul luktar som rå potatis, medans vit flugsvamp har en sötaktig/frän lukt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.