Funnen i ett fuktigt parti västkustnära skog, mest björk och tall. Vid foten av en tall. Två fruktkroppar, den stora 25 bred. Gul kant, gult kött i kanten, gula fläckar på foten. Skivor något nedlöpande. Ljusa skivor som mörknar till bruna.
Mina hemmaskogar och dessa ståtliga ser jag inte ofta.
Tacksam för tips, har varit inne på gulnande, mångkransad och andra men tror inte på någon av dem.
Artbestämning Cortinarius? Stor, 25 cm
Kände också att Cortinarius inte stämde riktigt men lyckades inte nyckla, bläddra eller nätsöka fram ett bättre alternativ.
Inte provsmakad, jag måste bli bättre på det för artbestämningar. Hårt präglad från barnsben att inte tugga på okända arter.
Det jag nu sett och läst på utländska siter, NA, UK, ger stöd för att det skulle kunna vara så.
Om detta är ringbitterskivling, Gymnopilus spectabilis, är det ett fynd som tarvar ett anständigt krumsprång; färre än 200 fynd i riket på Artportalen och 39 i Bohuslän. Inte konstigt att jag inte kunde placera den.
Hur säker kan artbestämningen vara utan mer information?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.