0 606 visningar

2 svar

Stor riddarmusseron

Mallan

21 okt 2014 kl. 10:30

Hej allihop

Just nu är det massor med stor riddarmusseron ute. Jag älskar ju verkligen streckmusseron och plockar en hel del av den. Dock låter jag riddarna stå kvar.

Jag har läst lite om händelsen i Frankrike som skapade frågetecknen kring stor riddarmusseron men jag känner inte att jag är alls nöjd med den information som jag fått fram.

Jag har uppfattat det som att musseronerna i Frankrike var plockade på samma plats och att det även gäller de musseroner som gavs till försöksmössen. Min fråga blir då om man vet att det inte fanns föroreningar i marken där? Eller har jag missuppfattat att musseronerna kom från samma plats.

Vet någon om man på kemisk väg försökt att bestämma vilket gift det handlar om i Stor riddarmusseron?

Varför tillåts frågetecknet att stå kvar i över ett årtionde utan att adresseras och ta reda på slutgiltig fakta, en gång för alla?
Resurser får man förmoda men det är ändå en jättegod och fin svamp (jag smakade lite förra året men vågar inte mer).

Jag skulle vilja se fler tester på möss, och att svenska riddarmusseroner blir underlaget.

Om nu stor riddarmusseron plötsligt “blev” giftig så vet man ju inte heller när samma sak ska upptäckas även för streckmusseronen, de är ju väldigt lika till utseendet i alla fall även om den senare inte har lika giftig färg ;-). Men vad jag menar är att om man inte tar reda på exakt vilket gift som orsakar skadorna så kan man ju heller inte göra en bedömning av andra musseroner utan då bara gå och vänta på att någon ska få för sig att äta kilovis i en vecka och sedan trilla av pinnen.

Vet ni mer om det här och kan berätta lite mer för mig. Jag är ju så sugen på dessa underbart vackra gula riddarmusseroner och vill ha mer fakta för att klara av att avstå dem och behålla mitt goda humör :)

Mvh

0

Jonet

22 okt 2014 kl. 13:59

Visst är det tråkigt när man upptäcker att en god matsvamp inte är så bra att äta men det är ju ännu värre att vara ovetande och riskera skador.

Finns lite mer att läsa i denna
http://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:733528/FULLTEXT01.pdf

s. 408-418 Handlar om riddarmusseroner

0

Hans Myhre

22 okt 2014 kl. 19:42

Det første vi fikk greie på etter sopptur til Frankrike var at de søm døde der ned hadde spist bare denne soppen og flere store måtider, brukt den som “slankemiddel”. Etter testing viser det seg at selv mindre mengder kan gi Rhabdomyolyse, det vil si lekkasje fra tverrstirpet muskulatur slik at det oppstår hjerteproblemer…Vi godkjenne ikke Riddermusserin som matsopp på kontrollene i Norge.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone