vill jag visa för att förhoppningsvis få hjälp med den ena.
De första är – tycker jag – ovanligt vackert grå gråmusseroner.
Vad de växer hos framgår av bilden. Möjligen kan det också finnas nån snygg björkrot i närheten…
Tack Irene - det var det tråkigare alternativet! Och jag gillade inte smaken helt.
De båda är täml dokumenterat och onödigt lika varandra…
Några snygga ex ska skördas och få följa med till utställningen i Lurbo på lördag.
Och asplöven är faktiskt kraftigt överrepresenterade - men visst finns det asp i beståndet…
Tack ännu en gång Irene!
Förstår inte nu hur jag kunde få poppelmusseronen att smaka beskt!
Efter ny smakning delade hustrun, jag och en jämngammal katta i går på två medelstora smörstekta ex.
De smakade mycket bra – och kattan hade själv slukat allt och mer därtill - om hon fått.
Tråkigt att jag bara hittat en enda lokal med denna delikatess!
Men det finns gott om asp, så!
Har hittat en artikel om artens matnyttighet; http://www.researchgate.net/publication/237163157_The_cottonwood_mushroom_(Tricholoma_populinum)_a_food_resource_of_the_Interior_Salish_Indian_peoples_of_British_Columbia
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.