0 585 visningar

13 svar

Vilken champinion?

Christian D

22 okt 2014 kl. 21:52

Hittade mina första champinioner idag och undrar om det är något att äta eller om de bör kasseras?

Tack på förhand!

Vilken sorts champinion?

0

Hans Myhre

23 okt 2014 kl. 10:58

Hvor er de funnet. beitesmark? Lukt?
Jeg har en aning om hvilken men ønsker svar..først.

0

Jonet

23 okt 2014 kl. 11:49

Invänta svar från Hans men jag smyger ändå in en gissning på vägchampinjon (Agaricus bitorquis)

0

Christian D

23 okt 2014 kl. 12:43

Jag hittade dem på en stor gräsmatta i Uppsala (Gränbyparken). De luktar ungefär som champinion från affären, det vill säga ganska gott.

0

Hans Myhre

23 okt 2014 kl. 15:10

Den endret ikke farge ved skjæring.. og luktet godt…da må det være en av Beitechapinionene, A. campestris? eller en nærstående.
A. bitorquis har dobbelt ring og får rød/gule flekker ved berøring.

0

Jonet

23 okt 2014 kl. 15:32

Jag tyckte det såg ut som att det var dubbel ring på två av dem och den inrullade hattkanten gjorde att jag trodde på vägchampinjon men jag tror definitivt att Hans har rätt.

0

Christian D

23 okt 2014 kl. 16:35

Om det är Ängschampinjon så kanske jag måste ut hämta några fler. Jag tog nämligen bara de som var små och fina.

0

mumrik

23 okt 2014 kl. 16:51

Om inte jag hinner först ja! Tack för tipset! ;-)

0

bo e

23 okt 2014 kl. 17:17

den fjälliga hatten och den koniskt nedåt avsmalnande foten är goda tecken på ängschampinjon
att doften var ganska jämförelsevis mild är också ett tecken på att det är den familjen och inte någon av de mer kryddigga eller mandeldoftande arterna

Lycka till i uppsalaparkerna !

0

mumrik

23 okt 2014 kl. 20:20

Christian kryper nog omkring där med pannlampa nu. :-)

0

Christian D

23 okt 2014 kl. 21:50

Nja mumrik, nästan rätt! Jag har inte krypit runt med pannlampa men däremot med ficklampa! Tyvärr så var det inte mycket kvar. Jag hittade dock en fin ring med ängschampinioner lite längre bort så jag är ganska nöjd ändå.

0

mumrik

23 okt 2014 kl. 21:53

Du ser - jag hann före! Mmmm… gott! :-D

Du förstår väl att jag skojar va? Inte skulle jag ta dina champinjoner. Speciellt som det är en väldigt stooor gräsmatta att leta på.

0

Christian D

23 okt 2014 kl. 22:34

Tyvärr så vara det bara någon som tyckte det var kul att sparka på svampar eftersom alla rester låg kvar.

0

mumrik

23 okt 2014 kl. 22:42

Å, sånt är så trist! Jag blir arg även om det är “skräpsvamp”. Ska man inte ha den ska man låta den vara. Folk gör ju så t.o.m. i skogen. Helt obegripligt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone