Fjällsoppen hittades tillsammans med Stor klubbsvamp och Kruskantarell i bäckravinen i Rövarekulans naturreservat utanför Löberöd i Skåne. Miljön är näringsrik bokskog. Kan nämna att jag även plockade en del matsvamp i form av Svart trumpetsvamp och kantareller.
Göran!
I NATIONALPARK får man inte plocka nå´t, men i naturreservat får man plocka blommor (ej fridlysta, såklart), bär och svamp. Annars skulle vi skåneboende aldrig kunna äta ett blåbär eller en kantarell - nästan alla skogar är naturreservat här, känns det som.
/Kristina
Visst !
Parkera nere vid grillplatsen.
Du har bäcken framför näsan.
Följ gångstigen till höger ca 150m
Fjällsopp på båda sidor om stigen, Kruskantarell på höger sida (svåra att se (två olika ställen)), Stor klubbsvamp på vänster sida (3st. på ett ställe).
Matsvamp: Gå till vänster i stället, över bron på höger sida om vägen uppe på backarna.
Lycka till, och rapportera gärna.
Passa på att titta på den fina skärningen av lerskiffer på andra sidan bäcken vid parkeringen. Den är ca 400 miljoner år gammal, och det finns inget ställe man kan se den bättre än just här. Rövarekulan anses nog som en av skånes bästa lokaler mykologiskt sett, så du lär nog kunna hitta en del.
Blev ingen tur dit idag, ungarna ville spela kubb istället :( Förvisso så vann jag dom första 3 matcherna sen fick ungarna avsluta med vinster…
Får bli på måndag istället. Någon som kanske har lust att hänga på?
Blir i så fall på eftermiddagen efter 15-16 någon gång.
Hej Mikael! Jag hittade Karl Johan, Brunsopp och Blodsopp i Rövarekulan idag. Den senare har jag inte provat förut. Jag smörstekte den idag (den var supergod!) och ska göra svamsås till fläskfilé imorgon. Vågade inte spara den rå till imorgon. Finns det annan matsvamp där också? Det är ett av mina favoritställen p.g.a. den vackra naturen.
/Kristina
Hej
en liten hälsning från blekinge.
jag har hittat rätt många fjällsopp
här i blekinge när jag var ute och
plockade svart trumpetsvamp. här finns ganska gott om grå kantareller också. dem plockar jag inte för de är
ju så sällsynta. Men det finns massor
av svart trumpetsvamp här i år. jag har plockat korgar fulla varje gång och fått gå ifrån då jag inte hade mer att plocka i. sånt är jätteskoj.
Hej !
Jag tittade dit vid ettiden i Söndags, efter en lyckad tur till en ny lokal i närheten av Vombsjön (Se inlägg). Eftersom vädret var strålande, så var det väldigt mycket folk i Rövarekulan då.
Kollade dock en “gammal” plats, och mycket riktigt, en del Svart trumpetsvamp. Dock var min korg redan full, så dessa läckerheter fick stå kvar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.