0 376 visningar

23 svar

Fjällsopp

Mikael Jönsson

20 sep 2006 kl. 08:26

Strobilomyces strobilaceus ?

Stämmer detta ?

0

Maria G

20 sep 2006 kl. 08:32

Vet inte Men det var en ful en.

0

Lena m

20 sep 2006 kl. 09:32

Jag vet inte heller, men tycker att den ser häftig ut !

0

Hans v E

20 sep 2006 kl. 11:46

Jodå, det stämmer så bra. Tånk om man fick träffa den nån gång. Finns ju i Skåne, men lär även ha setts i bokhultet på Djurgården i Stockholm.

0

Tina Nordberg

20 sep 2006 kl. 12:30

Grattis. den är underbar.Har aldrig hittat den.
Är det en snusande Fjällsopp ?

0

Karin Hedén

20 sep 2006 kl. 17:49

Det var en rolig en! Var i Sverige och i vilken miljö har Du hittat den?

0

Mikael Jönsson

21 sep 2006 kl. 09:11

Fjällsoppen hittades tillsammans med Stor klubbsvamp och Kruskantarell i bäckravinen i Rövarekulans naturreservat utanför Löberöd i Skåne. Miljön är näringsrik bokskog. Kan nämna att jag även plockade en del matsvamp i form av Svart trumpetsvamp och kantareller.

0

Göran H

21 sep 2006 kl. 09:16

Mikael, får man plocka i natureservat ?

0

Kristina

21 sep 2006 kl. 09:21

Göran!

I NATIONALPARK får man inte plocka nå´t, men i naturreservat får man plocka blommor (ej fridlysta, såklart), bär och svamp. Annars skulle vi skåneboende aldrig kunna äta ett blåbär eller en kantarell - nästan alla skogar är naturreservat här, känns det som.

/Kristina

0

Göran H

21 sep 2006 kl. 09:24

Aha, en talgdank. :-)

0

Affe

21 sep 2006 kl. 10:20

Då får man ju klart åka dit och se efter om man lyckas hitta några svarta trumpeter och kanske någon raritet…
Kan du kanske precisera var du hittade dom?

0

Affe

Mikael Jönsson

21 sep 2006 kl. 11:59

Visst !

Parkera nere vid grillplatsen.
Du har bäcken framför näsan.
Följ gångstigen till höger ca 150m
Fjällsopp på båda sidor om stigen, Kruskantarell på höger sida (svåra att se (två olika ställen)), Stor klubbsvamp på vänster sida (3st. på ett ställe).
Matsvamp: Gå till vänster i stället, över bron på höger sida om vägen uppe på backarna.
Lycka till, och rapportera gärna.

0

Mikael

Affe

21 sep 2006 kl. 14:17

Jäpp, skall nog ta en tur dit idag så rapport kommer i kväll i så fall.

0

Rövarekulan

Tony S

21 sep 2006 kl. 20:17

Passa på att titta på den fina skärningen av lerskiffer på andra sidan bäcken vid parkeringen. Den är ca 400 miljoner år gammal, och det finns inget ställe man kan se den bättre än just här. Rövarekulan anses nog som en av skånes bästa lokaler mykologiskt sett, så du lär nog kunna hitta en del.

0

Rövarekulan

Affe

21 sep 2006 kl. 21:07

Blev ingen tur dit idag, ungarna ville spela kubb istället :( Förvisso så vann jag dom första 3 matcherna sen fick ungarna avsluta med vinster…
Får bli på måndag istället. Någon som kanske har lust att hänga på?
Blir i så fall på eftermiddagen efter 15-16 någon gång.

0

Rövarekulan

Mikael Jönsson

22 sep 2006 kl. 08:42

Jag tror jag kan hänga på, måste bara kolla hur frugan jobbar.
Vi har “en massa” djur att ta hand om. Återkommer

0

Rövarekulan

Kristina

22 sep 2006 kl. 14:56

Hej Mikael! Jag hittade Karl Johan, Brunsopp och Blodsopp i Rövarekulan idag. Den senare har jag inte provat förut. Jag smörstekte den idag (den var supergod!) och ska göra svamsås till fläskfilé imorgon. Vågade inte spara den rå till imorgon. Finns det annan matsvamp där också? Det är ett av mina favoritställen p.g.a. den vackra naturen.

/Kristina

0

Kristina

Mikael Jönsson

22 sep 2006 kl. 15:30

Jajamensan…..
Det finns många fler typer av matsvamp i Rövarekulan.
Ex. Kantarell, Svart trumpetsvamp, diverse kremlor, Trattkantareller, m.fl. Det är bara att ha ögonen med sig, och inte vara rädd för en lång promenad utanför vandringsstråken.

0

Kristina

Kristina

22 sep 2006 kl. 18:01

Tack för tipsen! Jag har bara varit där i egenskap av Strövarledare förut - före min nya svampplockarhobby.

/Kristina

0

Mikael

Affe

24 sep 2006 kl. 00:13

Vad sägs om måndag Mikael?
Kanske någon annan också?

0

Mikael

barbro

25 sep 2006 kl. 22:39

Hej
en liten hälsning från blekinge.
jag har hittat rätt många fjällsopp
här i blekinge när jag var ute och
plockade svart trumpetsvamp. här finns ganska gott om grå kantareller också. dem plockar jag inte för de är
ju så sällsynta. Men det finns massor
av svart trumpetsvamp här i år. jag har plockat korgar fulla varje gång och fått gå ifrån då jag inte hade mer att plocka i. sånt är jätteskoj.

0

Mamma Mu

26 sep 2006 kl. 01:10

Sicken vacker svamp, ser nästan overklig ut!  :-)  Häftigt!

0

Till Mikael J och Affe

Kristina

26 sep 2006 kl. 22:57

Var ni i Rövarekulan i måndags? Hur gick det? Jag sticker nog dit på fredag - ev. med svamphungrig granne.

0

Kristina

Mikael Jönsson

27 sep 2006 kl. 09:40

Hej !

Jag tittade dit vid ettiden i Söndags, efter en lyckad tur till en ny lokal i närheten av Vombsjön (Se inlägg). Eftersom vädret var strålande, så var det väldigt mycket folk i Rövarekulan då.
Kollade dock en “gammal” plats, och mycket riktigt, en del Svart trumpetsvamp. Dock var min korg redan full, så dessa läckerheter fick stå kvar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone