Hittade dessa i skogen och plockade dom. Tänkte först att det var snöbollschampinjon, men kanske är det knölchampinjon? Doftar gott av mandel. Hur stor är egentligen förväxlingsrisken med vit flugsvamp?
Artbestämningshjälp. Kan det vara knölchampinjon?
Ja, visst är det någon art i snöbollschampinjongruppen på dina bilder. Att skilja på knöl- och snöbollschampinjon är ur matsynpunkt inte nödvändigt. Bägge är goda matsvampar, men de kan innehålla höga halter av kadmium så man bör inte äta för mycket eller för ofta, och helst inte servera till barn.
Hur stor förväxlingsrisken är med vit flugsvamp beror på en massa saker och går inte svara på generellt. Det är olika från person till person.
Kul att få det bekräftat! Frågan är om man vinner nått smakmässigt på dessa jämfört med köpe-champinjoner, så det är värt det extra kadmiumet?
Nu när jag plockat champinjoner känns det inte som att det är större risk att blanda ihop dessa med vit flugsvamp än det är att förväxla trattkantareller med toppig giftspindling. Och trattisar har jag ju aldrig dragit mig för att plocka… Men det kanske är att förenkla det hela?
Tycker jag inte. Jag är väldigt rädd för giftiga förväxlingssvampar för jag kan inte så himla många arter säkert, men just den förväxlingen har aldrig känts trolig. Skulle vara små knoppar då, men dem kan man ju låta bli. På din bild räcker ju färgen på skivorna för att utesluta vit flugsvamp.
Det är precis så jag känner nu. Visst bör man alltid slå på stora trumman för risken att förväxla vit flugsvamp med annan svamp, men en champinjon känns ändå lätt att identifiera bara genom att läsa här på svampguiden. Min nervositet för att äta den börjar släppa lite :) Man kan ju aldrig vara för försiktig när det gäller nya svampar i korgen!
Egentlig enkelt å skille vit flugsvamp fra champinjoner. Vit flugsvamp har ALLTID vite skiver og de forblir vite. På champinjoner er skivene fra grå til rosa, kjøttfarget og blir til slutt helt svarte. På selv de aller minste av dem kan du se grå skiver mot vit kjøtt. På den vite flugsvampen er skivene vite som kjøttet så der ser du ingen forskjell.
Har lite svårt att bedöma riskerna med kadmiumet. Vi plockar snöbollschampinjoner men äter bara mindre mängder och inte alltför ofta. Snöbollschampinjoner smakar mycket mer än köpe-champinjoner. Ett tips kan ju vara att blanda dessa om man gör champinjonsås så minskar man kadmiumintaget och får ändå den goda smaken…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.