0 632 visningar

6 svar

Spindling

SvenD

28 okt 2014 kl. 09:38

Hatt ca 5 cm, påtaglig toppig hatt, ingen lukt, växtplats gräs vid lövsly - barrträd på avstånd.
Ej hygrofan. Toppig umbraspindling (C.glandicolor)?

0

Irene A

28 okt 2014 kl. 09:46

En kanelspindling, Dermocybe, är det allt.
Cortinarius croceus, den gulskiviga, om jag ska gissa på någon.

0

SvenD

28 okt 2014 kl. 10:31

Bildens färger på skivorna ljuger något; de är helt bruna, även unga ex. Alltså uteslöt jag den gulskiviga som har påtagligt gula skivor.

0

Irene A

28 okt 2014 kl. 13:43

Nu finns det ju inga riktigt unga ex med i din bild, så det är inte givet att det bruna är skivornas färg och inte bara sporernas…

Du kan jämföra med t.ex. den här bilden (där det finns ett ungt exemplar nere i högra hörnet):
http://www.stridvall.se/fungi/gallery/Dermocybe/NIKB2301

0

SvenD

28 okt 2014 kl. 16:56

Okej, så gula skivor såg jag faktiskt inte men visst är min svamp lik din! Fu No skriver att skivorna är rent gula, senapsgula eller gula med en orange ton, och jag tyckte inte det stämde. Jag föreställde mig croceus som bilden jag tog 2012 (det kanske inte är en croceus!!). Men du har nog rätt som vanligt Irene! :-)

0

Jonet

29 okt 2014 kl. 10:12

Tycker bilden från 2012 ser ut som svavelmusseron men jag tror inte att du skulle missa lukten den…

0

SvenD

29 okt 2014 kl. 10:44

Jodå, svavelmusseron känner jag igen! Den växer rikligt i vår stadspark!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone