De här växte under en ek, fast med björk, gran och hassel i närheten. De hade en speciell men ganska svag lukt, lite åt illaluktande frukt/blommor tyckte jag (men jag är dålig på lukter). Sporerna är ca 7.5 x 4 my. Tricholoma är en gissning och i så fall kanske album eller lascivum. Söker man på dessa arter i Artportalen blir man förvirrad. Där finns både T. album s.lat. och s.Funga Nordica. Samma sak för T. lascivum. Då blir det också svårt att googla på bilder eftersom man inte vet vilken art som visas på fotona. Någon som kan reda ut detta? Skulle också vara tacksam för åsikter om släkte/art på mina bilder.
Först kan jag säga att arten du har på bild, är ekmusseron som numera ska heta Tricholoma album.
Här får vi sanerligen hålla tungan rätt i mun när den ska rapporteras… Hos Artportalen är ekmusseron Tricholoma lascivum sensu lato (säkrast då att även skriva ekmusseron i kommentarer).
Tricholoma lascivum sensu Funga Nordica är en annan art som är bunden till bok.
Och rättikmusseron, Tricholoma stiparophyllum är ju den som tidigare har gått under namnet Tricholoma album.
Krångligt, ja minst sagt…
Tack. Några följdfrågor. Är min svamp den som står som Tricholoma album i Funga Nordica från 2008? I så fall kan man ju rapportera Tricholoma album sensu Funga Nordica i Artportalen. Kan det vara så att T. album sensu Funga Nordica ingår som en av arterna i Tricholoma lascivum s.lat. i Artportalen?
Du har alldeles rätt, jag hade missat att Artportalen också hade alternativet Tricholoma album sensu Funga Nordica. Det är så arten ska rapporteras!
Tricholoma lascivum sensu lato ska förstås inte användas vid rapportering nu om man kan skilja dem åt. Det finns där för att täcka upp både Tricholoma album och Tricholoma lascivum som båda har gått under namnet lascivum (ekmusseron) tidigare.
Hej Karin!
Jag tycker nästan dina vita svampar påminner mer om en Hygrophorus än om en Tricholoma. Främst p.g.a. vattringen upptill på foten. Det har jag inte sett på några av våra vita Tricholoma-arter.
Kolla för säkerhets skull också ekvaxskivling, Hygrophorus cossus. Hatten är slemmig i fuktigt väder, men i torrt väder är det svårt att upptäcka (gör det s.k. kyssprovet och se om läpparna klibbar fast).
Din beskrivning av sporstorleken passar också nästan bättre på den arten. Och lukten, kan det ha varit åt Cossus-hållet?
Inte vet jag. Jag utesluter ingenting, men den var helt torr och jag såg björkvaxskivlingar samma dag som var väldigt slemmiga. Jag har aldrig förstått cossus-lukten men det är lustigt att du tar upp det för jag skrev faktiskt cossus? i fält, just för att jag inte fick någon riktig kläm på lukten.
Jag skulle gärna vilja förstå mig på de vita vitsporiga svamparna så här kommer några bilder till. Först två bilder från samma skog och vid samma tillfälle som den översta svampen. Växte tillsammans med hassel, ek och gran. Luktade starkare och mer unket än den översta.
Sen tre bilder från idag. Denna växte med ek och hassel, dock med gran, tall och björk några meter bort. Den luktar rättikartat och ganska starkt, smakar kraftigt bittert. Skiveggen har blivit brun nu efter att jag har hanterat den.
Svamparna i alla tre bildserier är vitsporiga och sporerna ser ungefär likadana ut. Jag är väldigt tacksam för all hjälp och alla synpunkter på dessa. Hur svårt kan det vara?
Ja, det är inte lätt med dessa vita svampar. Speciellt inte enbart efter bilder. Hattens eventuella slemmighet/klibbighet är viktig att kolla i fält. De tre vita arterna i Tricholoma albumkomplexet har relativt matt/torr hatt jämfört med Hygrophorus-artena i cossuskomplexet som har klibbig till slemmig hatt (blanka i torrt väder, klibbar fast på fuktade läppar).
Om du har luktat på björkvaxingen så vet du vad som menas med “cossus-lukt”, men lukten är svår att beskriva på annat sätt.
1. Första bildserien, bild 1 och 2: Tror fortfarande på en Hygrophorus, kanske cossus, men kan inte utesluta att det är något annat.
2. Andra serien bild 1 och 2: Denna har mer matt hatt och ser ut att kunna vara Tricholoma album eller T. lascivum (sistnämnda grånar ofta och har något längre sporer).
3. Tredje serien gissar jag också är någon i T. albumkomplexet, men svårt att säga vilken av T. stiparophyllum/album/lascivum. Speciellt om det fanns både björk och ek på växtplatsen. Om den gulnar i köttet är T. sulphurescens ett alternativ.
Vad jag förstår så växer T. album mestadels med ek, och T. lascivum oftast med med bok men misstänks även kunna växa med ek vilket återstår att reda ut.
Stort Tack Michael. Jag var bara tvungen att gå ut i regnet och lukta på björkvaxingarna och jag kan förnimma en svag doft men inte mer. Tog in tre fruktkroppar, de kanske luktar mer när de torkar? Och ja, det kan ha varit så nummer 1 luktade (i alla fall lika svagt). Du har säkert rätt i att det är en Hygrophorus. Tack också för svaret på nummer två och tre:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.